LKI220 Friluftsliv i skolen 2 (Vår 2023)

Studiepoeng:
5
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Elisabeth Enoksen
Undervisningssemester:
Vår
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet bygger på LKI120 og gir lærerstudentene ytterligere forutsetninger for å skape gode læringssituasjoner i naturen. Studentene får erfaring med å tenke nyskapenede om tilrettelegging for friluftsliv, fellesskap, naturglede og mestring i kroppsøving og idrettsfag. Tverrfaglig undervisning og friluftsliv som bidrag til folkehelse og livsmestring, medborgerskap og demokrati og bærekraftig utvikling inngår i emnet. Emne gir praktiske og teoretiske muligheter til å prøve ut friluftslivsdidaktikk i møte med pedagogiske og allmendidaktiske perspektiver. Studenten vil få utforske ferdigheter og kunnskaper som forutsetning for å vurdere egen kompetanse og legge til rette for friluftsliv og uteaktiviteter med vekt på mestring, overskudd og naturopplevelse.

Læringsutbytte

Etter avsluttet emne skal studenten kunne:

  • reflektere over friluftsliv som pedagogisk arbeidsform i skolen

  • anvende kunnskap og ferdigheter i friluftsliv til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsopplegg og skoleturer, som kan inkludere alle elever til alle årstider, inkludert tverrfaglige perspektiver

  • kartlegge og kjenne mulige samarbeidspartnere for utvikling og gjennomføring av friluftsliv i skolen

  • bidra til nytenkning og innovasjon knyttet til friluftslivsundervisning i skolen

  • gjøre rede for ulike natursyn og gjenkjenne disse i egen og andres friluftslivspraksis

  • vurdere hvilket friluftsliv og hvilke friluftslivstradisjoner som kan være relevant som læringsstøtte og innhold i ulike fag og trinn i opplæringa

  • se mulighetene som læreplanene gir til å gjennomføre allsidig undervisning i friluftsliv, og herunder være seg bevisst hvordan det kan arbeides tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøving.

  • vurdere og videreutvikle egen friluftslivsfaglig kompetanse

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen foregår vinter og vår i andre år av lærerutdanningen. Det vil bli lagt opp til varierte læringsformer som forelesinger, gruppearbeid, egenferd i liten gruppe og studentdreven undervisning. Emnet vil medføre turaktivitet utenfor NIH som dagsopplegg samt to turer som innebærer overnatting. Emnet fokuserer hovedsakelig på friluftsliv som kan drives i skolens nærmiljø. Tur med tre overnattinger vil gjennomføres i kystmiljø. Studenten må stille med egnet personlig turutstyr. 

Arbeidskrav

  • 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.

  • Krav om 100 % deltakelse på turer (inkludert forarbeid og etterarbeid). En overnattingstur (en natt) skal planlegges og gjennomføres i grupper, uten faglærere. Gruppene skal levere turplan før gjennomføring.

Arbeidskravet må være godkjent før vurdering av prosjekteksamen.

Vurdering/eksamen

Prosjekteksamen. Bestått/ikke bestått

  • Studentene skal utvikle og presentere et praktisk-pedagogisk undervisningsopplegg som utdeles ved emnestart. Prosessen veiledes av faglærer og medstudenter. Undervisningsopplegget skal leveres som en digital presentasjon ved endt semester.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:25:25