FAF310 Tilpasset fysisk aktivitet og pedagogikk (Høst 2024)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Niels Boysen Feddersen
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet omfatter sentrale pedagogiske og didaktiske prinsipper om tilpasset fysisk aktivitet for mennesker med funksjonshemming. Emnet fokuserer på hvordan fysisk aktivitet kan tilpasses den enkeltes potensiale for bevegelse.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne:

  • gjøre rede for pedagogiske og didaktiske prinsipper som ligger til grunn for tilpassing av fysisk aktivitet.

  • drøfte pedagogiske og didaktiske forskjeller og likheter mellom individer og grupper av mennesker med funksjonshemming.

  • reflektere over og justere pedagogisk og didaktisk arbeid under veiledning.

  • reflektere kritisk over egen utdanningsbakgrunn i tilpasset fysisk aktivitet som et tverrfaglig felt.

  • anvende kunnskap til å diskutere og lede tilpasset fysisk aktivitet for individer eller grupper i tråd med etiske krav og faglige retningslinjer.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er organisert som praktisk-metodisk og teoretisk arbeid i samarbeid mellom NIH og Beitostølen Helsesportsenter. Undervisningen er lærerstyrt og studentstyrt. Praksiserfaringer fra rehabiliteringsfeltet danner et viktig grunnlag for teoretisk arbeid i emnet. 

Arbeidskrav

  • 80% oppmøte i undervisning

  • Tre mappeoppgaver som vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til avsluttende eksamen.

Vurdering/eksamen

Skriftlig gruppeoppgave i praksisgruppene. Bestått/ ikke bestått.

  • Maksimalt 3500 ord.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

Pensumliste for høsten 2024.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 22. juli 2024 11:25:19