FAF311 Perspektiver på funksjonshemminger og samhandling (Høst 2024)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlige:
  • Niels Boysen Feddersen
  • Kristin Vindhol Evensen
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet tar for seg tre dominerende perspektiv på tilpasset fysisk aktivitet og funksjonshemming; det medisinske, det sosiale og det fenomenologiske. Gjennom kjennskap til perspektivene skal studentene få innsikt i hvordan idrettspedagogiske tiltak kan tilpasses på en formålstjenlig og taktfull måte.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • beskrive sitt eget faglige ståsted i lys av de tre perspektivene. 

  • diskutere hvordan begrepene normalitet og annerledeshet avhenger av i hvilket perspektiv de forstås i feltet tilpasset fysisk aktivitet. 

  • drøfte betydningen av tverrfaglighet i feltet tilpasset fysisk aktivitet.  

  • anvende kunnskap om medisinske, sosiokulturelle og fenomenologiske perspektiver på funksjonshemming for å begrunne idrettspedagogiske tiltak. 

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er organisert som praktisk-metodisk og teoretisk arbeid i samarbeid mellom NIH og Beitostølen Helsesportsenter. Undervisningen er lærerstyrt og studentstyrt. Praksiserfaringer fra rehabiliteringsfeltet danner et viktig grunnlag for teoretisk arbeid med de tre perspektivene.

Arbeidskrav

  • 80 % oppmøte i undervisning

  • To mappeoppgaver som vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til avsluttende eksamen.

Vurdering/eksamen

Individuell skriftlig skoleeksamen, 4 timer. Gradert karakter (A-F).

  • Ingen hjelpemidler tillatt.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

Pensumliste for høsten 2024.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 06:25:23