FAF311 Perspektiver på funksjonshemminger og samhandling (Høst 2024)
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Emneansvarlige:
-
- Niels Boysen Feddersen
- Kristin Vindhol Evensen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Emnet tar for seg tre dominerende perspektiv på tilpasset fysisk aktivitet og funksjonshemming; det medisinske, det sosiale og det fenomenologiske. Gjennom kjennskap til perspektivene skal studentene få innsikt i hvordan idrettspedagogiske tiltak kan tilpasses på en formålstjenlig og taktfull måte.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
beskrive sitt eget faglige ståsted i lys av de tre perspektivene.
-
diskutere hvordan begrepene normalitet og annerledeshet avhenger av i hvilket perspektiv de forstås i feltet tilpasset fysisk aktivitet.
-
drøfte betydningen av tverrfaglighet i feltet tilpasset fysisk aktivitet.
-
anvende kunnskap om medisinske, sosiokulturelle og fenomenologiske perspektiver på funksjonshemming for å begrunne idrettspedagogiske tiltak.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er organisert som praktisk-metodisk og teoretisk arbeid i samarbeid mellom NIH og Beitostølen Helsesportsenter. Undervisningen er lærerstyrt og studentstyrt. Praksiserfaringer fra rehabiliteringsfeltet danner et viktig grunnlag for teoretisk arbeid med de tre perspektivene.
Arbeidskrav
80 % oppmøte i undervisning
To mappeoppgaver som vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til avsluttende eksamen.
Vurdering/eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen, 4 timer. Gradert karakter (A-F).
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.