FAF316 Inkluderende kroppsøving for elever med funksjonshemming (Høst 2024–Vår 2025)
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Emneansvarlig:
- Ellen Berg
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 år
Kort om emnet
Emnet gir basiskunnskap om forhold som er av betydning for å skape et inkluderende kroppsøvingsfag for alle, og da med vekt på elever med funksjonshemming. Studentene skal utvikle kompetanse til å veilede og samhandle med lærere og andre involverte i å utvikle et inkluderende læringsmiljø der alle elever kan trives, lære og delta aktivt i kroppsøvingsfaget.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
reflektere kritisk over hvilken betydning et inkluderende læringsmiljø kan ha for elevers læring og deltakelse i kroppsøving.
-
drøfte hvordan de utdanningspolitiske føringene og didaktiske prinsipper kan påvirke handlingsrommet til å utvikle et inkluderende kroppsøvingsfag.
-
drøfte bevegelse og kroppslig læring som erfart og meningsskapende fenomen for elever med funksjonshemming.
-
veilede kroppsøvingslærere og andre relevante samarbeidspartnere i å utvikle inkluderende opplæring for alle.
-
bistå lærere og andre fagpersoner i vurdering av behov for spesialundervisning og i utarbeidelsen av individuelle opplæringsplaner.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er organisert som teoretisk og praktisk-metodisk arbeid, og vil være både lærerstyrt og studentstyrt. Arbeidet varierer mellom forelesninger, seminar, individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i pedagogisk praksis.
Arbeidskrav
Arbeidskrav
-
80% oppmøte i undervisning
-
1 mappeoppgave. Godkjent/ ikke godkjent.
Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til eksamen.
Vurdering/eksamen
-
Individuell skriftlig hjemmeeksamen, fem dager. Maksimalt 2000 ord. Gradert karakter A-F.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.