FLD222 Frilulftslivsfag deltid 1 (Høst 2024–Vår 2025)
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Emneansvarlig:
- Axel Rosenberg
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Kort om emnet
Emnet gir en praktisk og teoretisk innføring i friluftslivsfaglige problemstillinger og arbeidsmetoder. Studentene vil tilegne seg grunnleggende ferdigheter og kunnskaper som forutsetning for å utøve friluftsliv og uteaktiviteter med vekt på mestring, overskudd og naturopplevelse. Studentene skal også utvikle kompetanse knyttet til å formidle fagområdet og å tilrettelegge for gode læringssituasjoner i naturen. Emnet introduserer studentene for ulike praksiser i ulike naturmiljø til ulike årstider.
Læringsutbytte
Studentene skal etter gjennomført emne kunne
-
anvende relevante pedagogiske og didaktiske arbeidsmetoder for planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og evaluering av pedagogiske opplegg i friluftsliv for ulike grupper, i ulike naturmiljø til ulike årstider.
-
forebygge og håndtere vanlige skader og ulykker som kan oppstå ute i ulike naturmiljøer under utførelse av friluftsliv.
-
reflektere over utfordringer, muligheter og mulige sammenhenger mellom friluftsliv, livskvalitet og bærekraft.
-
gjøre rede for utvalgte pedagogiske og fagdidaktiske perspektiv på læring i natur.
-
ha kjennskap til friluftsliv som sosialt og kulturelt fenomen.
-
planlegge, gjennomføre og reflektere over egen læring og læringsprosess knyttet til friluftslivsfaglig utøvelse.
-
arbeide selvstendig og sammen med andre i planlegging og gjennomføring av ulike læringsaktiviteter i natur.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen legges til rette gjennom syv studiesamlinger, e-læringsverktøyet Canvas, samt digitale forelesninger mellom studiesamlingene. På studiesamlingene benyttes både lærerstyrte aktiviteter/forelesninger og ulike studentaktive arbeidsformer. Arbeidet vil foregå både i grupper og individuelt. Det må også påregnes egentrening innen praktiske ferdigheter. Studentene skal samarbeide om å utvikle og gjennomføre ulike læringsaktiviteter i natur. Det må påregnes ca. 30 utedøgn som hovedsakelig gjennomføres som utvidete helgesamlinger.
Mellom studiesamlingene skal studentene arbeide selvstendig med relevant fagstoff samt videreutvikle egne friluftslivsferdigheter. Sentralt i dette er arbeid med egen utviklingsplan (EUP) og læringsaktivitet i Canvas.
Arbeidskrav
For å ta eksamen i emnet, må følgende arbeidskrav være godkjent
-
Gjennomføring og godkjenning av digital læringsaktivitet i Canvas tilknyttet hver studiesamling (unntatt studiesamling 1). Godkjent digital læringsaktivitet er en forutsetning for deltakelse på studiesamling.
-
Gi tilbakemelding til medstudent/fagvenn på arbeider levert i Canvas.
-
Skriftlig innlevering om «Mitt forhold til natur».
-
Gjennomført og dokumentert «Mikroeventyr» høst og vår: mikroeventyr gjennomføres i nærmiljøet til studenten og skal være kort, enkelt og gjennomførbart i dagliglivet.
-
2 stk innlevering av egen utviklingsplan (EUP).
-
Aktiv og konstruktiv deltakelse i emnet. Ved fare for å ikke bestå arbeidskravet, skal studenten få skriftlig beskjed om å forbedre seg. Dersom dette ikke skjer, kan faglærer/emneansvarlig i samråd med programleder vedta at arbeidskravet ikke er godkjent.
I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom o.l. vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å gjennomføre arbeidskravene.
Vurdering/eksamen
Eksamen består av 4 deler:
-
Presentasjonsmappe bestående av 3 utvalgte arbeid fra vårsemestert og et tilhørende refleksjonsnotat. Vurderes til bestått / ikke bestått.
-
Skriftlig hjemmeeksamen over oppgitt tema. Gjennomføres i vårsemesteret. Gradert karakter A-F.
-
Livredningsprøve. Vurderes til bestått/ ikke bestått.
-
Oppmøtekrav. Bestått/ ikke bestått. 80 % oppmøte på studiesamlingene.
Alle deleksamener må være bestått for å bestå emnet.
Kjernelitteratur
Pensumliste for høsten 2024.
Lista for våren 2025 kommer ila oktober.