FRI200 Profesjonell utvikling (Høst 2024–Vår 2025)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Elisabeth Enoksen
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Kort om emnet

I dette emnet får studentene anledning til å fordype seg i et selvvalgt kunnskapsområde innen friluftslivsfaget. Undervisningen vil bidra til at studentene bygger et solid faglig fundament for bacheloroppgaven i 6. semester. Studentene vil også gjennomføre en ukes arbeidspraksis innen eget fordypningsområde. Metodikk og arbeidsformer for systematisk individuell kunnskapstilegnelse med mål om faglig fordypning og livslang læring vil bli spesielt vektlagt.
Parallelt med studentenes arbeid med faglig fordypning vil det undervises i felles grunnlagstematikk som det forventes at studentene tilegner seg og anvender i egen læringsprosess. Dette vil være tema som; egen utviklingsplan (EUP), ulike kunnskapssyn og kunnskapsformer, profesjonell utvikling, ulike perspektiver på dannelse, profesjonsetikk, profesjonsidentitet, selvledelse etc. Relasjonen mellom menneske og natur vil være et bærende element i emnet.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for ulike tilnærminger og perspektiv på kunnskapssyn og kunnskapsformer med relevans for friluftsliv og kunne presentere dette skriftlig, muntlig og digitalt

  • anvende egen utviklingsplan (EUP) som metodikk og arbeidsform for å arbeide med et selvstendig faglig utviklingsarbeid innen friluftsliv

  • anvende relevante pedagogiske og didaktiske arbeidsmetoder inn mot egen kunnskapsutvikling i friluftsliv

  • reflektere omkring temaet bærekraft og hvordan bærekraftsperspektiver påvirker profesjonelt arbeid med friluftsliv

  • administrere NIHs utstyrslager. Oppgaven går hovedsakelig ut på utlevering/inntak av utstyr samt gjennomføring av enkelt vedlikeholdsarbeid

Læringsformer og aktiviteter

Egen utviklingsplan (EUP) vil bli gjennomgått og anvendt som den bærende didaktiske arbeidsformen i emnet. Planen tar utgangspunkt i studentens faglige ståsted/utgangspunkt. Videre skal det i planen utarbeides mål for egen utvikling, en plan for gjennomføring av utviklingsarbeidet, en beskrivelse av prosessen knyttet til måloppnåelse samt en evaluering av eget arbeid. Studentene skal arbeide tett med en læringspartner/kritisk venn som støtte i dette arbeidet.
Gjennom forelesninger vil sentral tematikk som det forventes at studentene skal anvende i sine arbeider presenteres. En fjelltur av flere dagers varighet der erfaringene vil danne grunnlag for videre arbeid med studentenes faglige utvikling vil gjennomføres. Det kan forekomme undervisningsaktivitet enkelte helger.
I emnet inngår også en praksisperiode i vårsemesteret. Praksisen skal gjennomføres innen studentenes valgte fordypningsområde (naturbasert reiseliv, helse eller ped/lek/læring), og styrke forutsetningene for bacheloroppgaven i tredje studieår. Studentene vil også bli involvert i ivaretakelse av prosedyrer knyttet til drift av utstyrslageret til NIH friluftsliv (utlån, innlevering, drift, vedlikehold og reparasjoner).

Arbeidskrav

For å ta eksamen i emnet, må følgende arbeidskrav være godkjent  

  • Planlegge, gjennomføre og evaluere arbeidspraksis av en ukes varighet. Dette arbeidet inkluderer utarbeidelse av en skriftlig plan samt rapport.

  • Studentene skal bidra aktivt som læringspartner til en medstudent.

  • Delta i drift av utstyrslageret i henhold til utarbeidete prosedyrer for studentinvolvering.

  • Aktiv og konstruktiv deltakelse på emnet. Ved fare for å ikke bestå arbeidskravet, skal studenten få skriftlig beskjed om å forbedre seg. Dersom dette ikke skjer, kan faglærer/emneansvarlig i samråd med programleder vedta at arbeidskravet ikke er godkjent. 

I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom eller lignende vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å gjennomføre arbeidskravene. 

Vurdering/eksamen

100% deltakelse på døgnkontinuerlig undervisning, og 80% deltakelse på all annen timeplansfestet undervisning. Bestått / ikke bestått. 
Mappe bestående av tre arbeider som til sammen utgjør studentenes egen utviklingsplan (EUP). Samlet gradert karakter A-F. 

  1. Analyse og beskrivelse av eget ståsted/faglige utgangspunkt innen valgte tema. Studentene skal også definere målsettinger for hvor arbeidsprosessen skal føre dem og en plan for hvordan de skal arbeide med dette prosjektet. Dette er en skriftlig oppgave som leveres i Canvas.

  2. Underveisrapport. Studentene skal midtveis i utviklingsarbeidet beskrive hvordan prosessen går. Målsettinger og plan for gjennomføring kan korrigeres/ bearbeides. Refleksjoner rundt egen utviklingsprosess skal leveres som en videopresentasjon i Canvas på 10 min.

  3. Studentene skal reflektere over egen gjennomføring, over egen måloppnåelse/læringsutbytte samt kritisk vurdere eget arbeid. Del 3 er en videopresentasjon på maks 10 minutter som skal leveres i Canvas samt en muntlig presentasjon med sensor/medstudenter.

Kjernelitteratur

Pensumliste for høsten 2024 og våren 2025.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 06:25:24