FRI201 Naturguiding og naturbasert reiseliv (Høst 2024–Vår 2025)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Jannicke Høyem
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Kort om emnet

I dette emnet vil studentene bli kjent med yrkesrollen naturguide og naturguiding som arbeidsform. Målet er å skape et faglig grunnlag for å arbeide med turister innenfor det naturbaserte reiselivet, der det å lede og legge til rette for naturopplevelser blir sentralt.
I emnet inngår tema som ulike perspektiver på rollene naturguide og turist, yrkesetikk og verdibasert guiding, opplevelsesproduksjon i natur, naturguiden som del av den norske reiselivsnæringen, formidling av natur- og kulturkunnskap og sikker guiding i natur.
Store deler av undervisningen gjennomføres ute på turer i ulike naturmiljø. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  •  planlegge, gjennomføre og evaluere guidete turer i utvalgte naturmiljø og årstider, der deltakernes opplevelse og læring står i fokus

  • beskrive sentrale utfordringer og muligheter som veksten innenfor det naturbasert reiselivet skaper i relasjon til bærekraft

  • diskutere ulike perspektiver på rollen som naturguide og rollen som turist

  • analysere og vurdere risiko, samt anvende HMS-verktøy for å ivareta egen og turistenes sikkerhet på guidete turer

  • gjøre rede for nasjonale utviklingstrender innenfor naturbasert reiseliv

  • drøfte yrkesetiske og verdimessige problemstillinger knyttet til relasjonen guide - turist - natur, og fremstille sin kunnskap skriftlig og muntlig

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen i emnet inkluderer ulike arbeidsformer som vil spenne fra lærerstyrt undervisning til arbeid hvor studentene selv planlegger, gjennomfører og evaluerer eget læringsarbeid. Mye av undervisningen vil legges til turer i ulike naturmiljø hvor studentene vil få erfaring med aktiviteter som kajakk, fjellski og terrengsykling.
Arbeidsformer som inngår i emnet er casestudier, turer, ekskursjoner, refleksjonssamtaler, oppgaveskriving, forelesninger, seminar og presentasjoner. Undervisningen i Kajakk gir grunnlag for å skrive ut teknikkurs hav etter standarden til Norges padleforbund (NPF). Undervisningen tilknyttet snøskred gir grunnlag for å skrive ut grunnkurs skred nordisk etter standarden til Norsk fjellsportforum (NF).

Arbeidskrav

For å ta eksamen i emnet, må følgende arbeidskrav være godkjent  

  • Fullføre digital oppgave til grunnkurs skred. Dette er en forutsetning for å få delta på vinterturen og egenferd vinterfjell.

  • Levere ferdplan for egenferd i vinterfjellet (gruppeoppgave).

  • Gjennomføre muntlig evaluering av egenferd med faglærer (gruppeoppgave).

  • Levere plan for guidet tur, og delta på guidet tur i rollen som guide og turist.

  • Aktiv og konstruktiv deltakelse på emnet.

Ved fare for å ikke bestå arbeidskravet, skal studenten få skriftlig beskjed om å forbedre seg. Dersom dette ikke skjer, kan faglærer/emneansvarlig i samråd med programleder vedta at arbeidskravet ikke er godkjent. 
I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom eller lignende vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å gjennomføre arbeidskravene. 

Vurdering/eksamen

  • Praktisk-metodisk eksamen. Gradert karakter A-F.
    Studentene trekker en casebasert oppgave for en guidet tur og leverer en skriftlig plan for gjennomføring. Deretter vil studentene gjennomføre deler av den planlagte turen i rollen som guide og medstudenter i rollen som turister. Planen vektes 30 % av karakteren og gjennomføring av tur vektes 70 %.

  • Oppmøtekrav. Bestått/ ikke bestått.
    100 % deltakelse på døgnkontinuerlig undervisning, og 80 % deltakelse på all annen timeplansfestet undervisning.

Kjernelitteratur

.

Pensumlista for høsten 2024 og våren 2025.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 22. juli 2024 11:25:21