FRI203 Lek og læring i friluftsliv (Høst 2024–Vår 2025)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Kristian Abelsen
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
1 år

Kort om emnet

Emnet handler om hvordan legge til rette for læring, lek og opplevelser i friluftsliv. Det fokuseres på barn, unge, skole og nærmiljø og er relevant for alle som jobber pedagogisk med friluftsliv. Viktige tematikker er: Naturen som lærings- og opplevelseslandskap, lekens plass i friluftslivet, friluftslivspedagogens mangfoldige arbeidssituasjon og innføring i arbeidsmetoder og didaktiske fagperspektiver egnet for et bærekraftig og trygt arbeid i friluftsliv.
Store deler av undervisningen gjennomføres på turer i ulike naturmiljø. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • identifisere og ta i bruk nærmiljøets naturkvaliteter for læring, lek og opplevelse

  • anvende didaktiske metoder og fagperspektiver i planlegging og tilrettelegging for læring, lek og naturopplevelse i natur.

  • reflektere skriftlig over egne praktiske erfaringer med tilrettelegging for læring, lek og opplevelser i natur.

  • anvende digitale verktøy til å formidle eget forhold til natur.

  • planlegge og gjennomføre undervisning i nærmiljøfriluftsliv på en sikker og ansvarlig måte.

  • arbeide selvstendig og sammen med andre i utvikling, gjennomføring og evaluering av pedagogiske opplegg i friluftsliv som er nærmiljøbasert og bærekraftig.

Læringsformer og aktiviteter

Temaene vil bli belyst via dagsopplegg og turer, forelesninger og studentaktive læringsformer som gruppearbeid og studentpresentasjoner. Erfaringer fra praktiske opplegg bearbeides i fagseminarer, litteraturstudier og arbeid med fagdidaktiske oppgaver.

Arbeidskrav

For å ta eksamen i emnet, må følgende arbeidskrav være godkjent  

  • Aktiv og konstruktiv deltakelse på emnet. Ved fare for å ikke bestå arbeidskravet, skal studenten få skriftlig beskjed om å forbedre seg. Dersom dette ikke skjer, kan faglærer/emneansvarlig i samråd med programleder vedta at arbeidskravet ikke er godkjent. 

  • Utarbeide, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg (gruppearbeid).

I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom eller lignende vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å gjennomføre arbeidskravene. 

Vurdering/eksamen

100% deltakelse på døgnkontinuerlig undervisning, og 80% deltakelse på all annen timeplansfestet undervisning. Bestått / ikke bestått. 

Mappe. Gradert karakter (A-F).Mappen består av tre arbeider som graderes ulikt

  • To fagdidaktiske oppgaver hvor studenten skal reflektere over og drøfte egne erfaringer i lys av teori (30 + 30 %).

  • En tredelt oppgave (40 %) hvor studenten skal

    • skrive en faglig basert refleksjon over eget forhold til natur

    • lage/skape en digital fortelling med tittelen «Min naturvenn»

    • en avsluttende refleksjon om prosessens betydning for eget forhold til natur

Kjernelitteratur

Pensumliste for høsten 2024 og våren 2025.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 05:25:22