FRI203 Lek og læring i friluftsliv (Høst 2024–Vår 2025)
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Emneansvarlig:
- Kristian Abelsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 år
Kort om emnet
Emnet handler om hvordan legge til rette for læring, lek og opplevelser i friluftsliv. Det fokuseres på barn, unge, skole og nærmiljø og er relevant for alle som jobber pedagogisk med friluftsliv. Viktige tematikker er: Naturen som lærings- og opplevelseslandskap, lekens plass i friluftslivet, friluftslivspedagogens mangfoldige arbeidssituasjon og innføring i arbeidsmetoder og didaktiske fagperspektiver egnet for et bærekraftig og trygt arbeid i friluftsliv.
Store deler av undervisningen gjennomføres på turer i ulike naturmiljø. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
identifisere og ta i bruk nærmiljøets naturkvaliteter for læring, lek og opplevelse
-
anvende didaktiske metoder og fagperspektiver i planlegging og tilrettelegging for læring, lek og naturopplevelse i natur.
-
reflektere skriftlig over egne praktiske erfaringer med tilrettelegging for læring, lek og opplevelser i natur.
-
anvende digitale verktøy til å formidle eget forhold til natur.
-
planlegge og gjennomføre undervisning i nærmiljøfriluftsliv på en sikker og ansvarlig måte.
-
arbeide selvstendig og sammen med andre i utvikling, gjennomføring og evaluering av pedagogiske opplegg i friluftsliv som er nærmiljøbasert og bærekraftig.
Læringsformer og aktiviteter
Temaene vil bli belyst via dagsopplegg og turer, forelesninger og studentaktive læringsformer som gruppearbeid og studentpresentasjoner. Erfaringer fra praktiske opplegg bearbeides i fagseminarer, litteraturstudier og arbeid med fagdidaktiske oppgaver.
Arbeidskrav
For å ta eksamen i emnet, må følgende arbeidskrav være godkjent
-
Aktiv og konstruktiv deltakelse på emnet. Ved fare for å ikke bestå arbeidskravet, skal studenten få skriftlig beskjed om å forbedre seg. Dersom dette ikke skjer, kan faglærer/emneansvarlig i samråd med programleder vedta at arbeidskravet ikke er godkjent.
-
Utarbeide, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg (gruppearbeid).
I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom eller lignende vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å gjennomføre arbeidskravene.
Vurdering/eksamen
100% deltakelse på døgnkontinuerlig undervisning, og 80% deltakelse på all annen timeplansfestet undervisning. Bestått / ikke bestått.
Mappe. Gradert karakter (A-F).Mappen består av tre arbeider som graderes ulikt
-
To fagdidaktiske oppgaver hvor studenten skal reflektere over og drøfte egne erfaringer i lys av teori (30 + 30 %).
-
En tredelt oppgave (40 %) hvor studenten skal
-
skrive en faglig basert refleksjon over eget forhold til natur
-
lage/skape en digital fortelling med tittelen «Min naturvenn»
-
en avsluttende refleksjon om prosessens betydning for eget forhold til natur
-