IS205 Sosiologiske perspektiver på idrett (Høst 2024)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
Emneansvarlig:
Hanne Elisabeth Sogn
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet vil gi en innføring i idrettssosiologiske problemstillinger, begreper og teoretiske perspektiver. Studentene skal gjennom emnet utvikle en grunnleggende forståelse for idrettssosiologisk tenkemåte.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • redegjøre for sentrale perspektiver i sosiologisk teori

  • forstå idrettsdeltakelse blant ulike grupper i befolkningen med spesielt fokus på sosial klasse, kjønn og etnisitet

  • reflektere (kritisk) over idrett som sosialiseringsarena

  • reflektere (kristisk) rundt positive og negative sider ved idrett i dagens samfunn

  • formidle sine kunnskaper og diskutere fagstoff både skriftlig og muntlig

  • formidle relevant fagstoff og beherske fagområdets uttrykksformer

  • kommunisere om faglige problemstillinger

Læringsformer og aktiviteter

Emnet vil bli holdt i seminarform, med lærerstyrte fellestimer og aktiv studentmedvirkning.

Arbeidskrav

Mappe: To oppgaver må være innlevert skriftlig i Canvas i løpet av semesteret (frister vil bli gitt). Besvarelsene blir gitt individuell bedømming i Canvas fortløpende etter innleveringsfrister.

Vurdering/eksamen

6 timers skriftlig skoleeksamen. Gradert karakter (A-F).
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow blir kjørt igjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

Pensumliste for høsten 2024.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 22. juli 2024 11:25:21