KRØ106 Kroppsøving, videregående skole og ungdom i utvikling (Høst 2024)

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Espen Berg-Johnsen
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

I emnet «Kroppsøving, videregående skole og ungdom i utvikling» (15 sp) skal studentene videreutvikle sin kompetanse i å legge til rette for læring i, om og gjennom bevegelse i ulike bevegelsesaktiviteter. Det legges spesielt vekt på arbeid med vurdering som del av undervisning i kroppsøving på videregående trinn og hvordan legge til rette for inkluderende undervisning som møter den enkelte elev og ungdom ut fra forutsetninger og egne interesser.
I tilknytning til dette tematiseres både hvordan kroppsøving kan sees i samarbeid med lokalmiljøet og hvordan kroppsøving kan tilpasses fagspesifikke behov i yrkesfaglige utdanningsprogram.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne 

  • gjøre rede for og drøfte kroppsøving og idrettsfagenes plass, begrunnelse og progresjon i skolen

  • vurdere elevers læring og utvikling i forhold til opplæringens mål, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elever kan vurdere egen læring, samt vise inngående kunnskap om vurdering i kroppsøving i videregående skole

  • anvende kunnskap om ungdomstid og bevegelseskultur blant ungdom i refleksjoner og planlegging knyttet til kroppsøving

  • vise kunnskap om læringsteori og hvordan dette kan bidra til å bedre undervisning og læring i kroppsøving.

  • planlegge og, gjennomføre undervisning i kroppsøving i videregående skole ut fra gjeldende lovverk nasjonale styringsdokumenter og innsikt i elevmangfoldet

  • bidra til kreativitet, nytenkning, innovasjon og utvikling i kroppsøving og skole

  • identifisere, vurdere og formidle egen profesjonsfaglig kunnskap i kroppsøving

Læringsformer og aktiviteter

Videreutdanningen foregår i hovedsak på NIH eller som digital undervisning. Arbeidsformene varierer fra forelesninger og praktiske økter på NIH til studentaktive timer på digitale plattformer og samarbeid mellom studenter med praksisnære caser. Studentene forventes å arbeide med den digitale undervisningen både før, under og etter undervisningen på NIH, for å ivareta læringsutbyttene.
Læringsplattformen Canvas vil være sentral i gjennomføringen av emnet, og det legges opp til at studentene i størst mulig grad kan ivareta forpliktelsene på sin arbeidsplass. Studentene vil gjennom undervisning, arbeidskrav og vurdering jobbe i prosess sammen for å planlegge, evaluere og utvikle undervisning for fremtidens kroppsøvingsfag.

Arbeidskrav

  • 100% obligatorisk deltagelse på samlinger - ved sykdom/fravær kan kompensatorisk arbeid avtales.

  • To refleksjonsskriv knyttet til hver av høstsamlingene.

  • Tilbakemelding til medstudent(er) på minst to refleksjonsskriv knyttet til høstsamlinger.

Arbeidskrav må være godkjent for å få vurdering i emnet.

Vurdering/eksamen

Mappevurdering. Gradert karakter A-F.

I mappen inngår en videreutvikling av arbeidskravene tilknyttet høstsamlingene.

Kjernelitteratur

Pensumliste for høsten 2024.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 10:25:27