LKI120 Frilufsliv i skolen (Høst 2024–Vår 2025)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Kristian Abelsen
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
1 år

Kort om emnet

Emnet er en innføring i friluftsliv som undervisnings- og læringsemne i skolen. Friluftsliv som kulturelt fenomen og mangfoldig aktivitetsfelt erfares og utforskes. Emnet er didaktisk forankret i gjeldende læreplaner, gir grunnlag for utvikling av relevant lærerkompetanse og perspektiver for hvordan skolen kan legge til rette for læring og opplevelser i friluftsliv. Tradisjonelle verdier i friluftsliv som naturopplevelser, det enkle liv, fellesskap og respekt for naturen står sentralt. Det legges vekt på lokale friluftslivstradisjoner, naturnærvær, kreativ og nyskapende bruk av nærmiljøet og å kunne ferdes og oppholde seg i naturen til ulike årstider.
Emnet omfatter også vurdering av farer og uventede situasjoner som kan oppstå, grunnleggende førstehjelp og HLR, prinsipper om sporløs ferdsel og tur etter evne. Studentene vil tilegne seg grunnleggende ferdigheter og kunnskaper som forutsetning for å ferdes i natur, utøve friluftsliv og lede læringsaktiviteter med vekt på mestring, overskudd og naturopplevelse.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for friluftsliv som kulturelt fenomen og som undervisnings- og læringsemne i skolen, både historisk og i henhold til gjeldende læreplaner.

  • mestre et utvalg grunnleggende friluftslivsferdigheter knyttet til naturmiljøene skog og vann til alle årstider.

  • anvende planverk, ulike arbeidsformer og didaktiske prinsipper i planlegging og gjennomføring av friluftslivsundervisning og turer i naturnære omgivelser (skog og vann) til ulike årstider med vekt på overskudd, naturopplevelse og mestring.

  • tilrettelegge for naturopplevelse og læring i, om og gjennom friluftsliv på en trygg og bærekraftig måte

  • yte førstehjelp og kameratredning under varierte forhold.

Læringsformer og aktiviteter

Emnets innhold utforskes gjennom praktiske aktivitetsopplegg, selvstyrt trening, turer og praksisbesøk. Praktiske erfaringer, observasjoner og selvstendig fordypning i kjernelitteratur danner utgangspunkt for diskusjon og refleksjon, studentframlegg og fagseminarer. Det forventes at studentene samarbeider om å utforme og gjennomføre tur- og undervisningsopplegg. Undervisningen foregår i NIHs naturnære omgivelser.

Arbeidskrav

  • 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.

  • Krav om 100 % deltakelse på turer (inkludert forarbeid og etterarbeid).

  • Planlegge, gjennomføre og evaluere praktisk-didaktisk opplegg i skolen.

Arbeidskrav må være godkjent før endelig vurdering av mappe.

Vurdering/eksamen

Mappevurdering. Gradert karakter A-F.

Kjernelitteratur

Pensumliste for høsten 2024 og våren 2025.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 08:25:25