LKI200 En inkluderende, demokratisk og allmenndannende skole (profesjonsfag) (Høst 2024–Vår 2025)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Espen Berg-Johnsen
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
1 år

Kort om emnet

Dette emnet skal forberede fremtidige lærere i å møte utfordringene knyttet til inkludering, mangfold og demokratisk medborgerskap i dagens og morgendagens skole. Studentene skal utvikle kompetansen som er nødvendig for å skape et inkluderende læringsmiljø der alle elever kan trives, lære og delta aktivt. Sentralt i emnet er forståelse for hvordan skolen og undervisningspraksis bør tilpasses for å ivareta elever med ulike behov og bakgrunn, samt kjenne til og ivareta elevers rettigheter og skolens etiske verdigrunnlag. Kritisk refleksjon rundt begreper som anerkjennelse, allmenndanning og inkludering står sentralt i emnet.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • kritisk reflektere rundt hvordan undervisningspraksis bør ivareta elever knyttet til tematikker som, anerkjennelse, mangfold og interseksjonalitet, samt drøfte hvilken betydning en smal og bred forståelse av tilpasset opplæring har for elevers deltagelse og læring

  • drøfte hvordan ulike rammefaktorer i skolen påvirker lærerens handlingsrom i utviklingen av inkluderende praksiser

  • identifisere mulige tegn på ulike krenkelser som kan forekomme i skolen, og kunne håndtere slike utfordringer gjennom kunnskap om og forståelse av elevers rettigheter, det etiske verdigrunnlaget, ulike tiltakskjeder og eksterne instanser

  • legge til rette for at elevene utvikler både sin forståelse av demokrati og medborgerskap og evne til å kunne ta begrunnede verdivalg.

  • kritisk reflektere over hvordan man bør legge til rette for læring i lys av begrepene motivasjon, sosialisering og danning

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er lagt til både høst- og vårsemesteret. Arbeidet varierer mellom forelesninger og «klasseromsundervisning», individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.

Arbeidskrav

  • Det kreves 80 % oppmøte i undervisning

  • En mappeoppgave

  • 100 % deltakelse på utveksling til Sverige uke 48.

  • 100 % deltakelse og organisering av utvekslingsuke for svenske studenter uke 6.

Arbeidskravet må være godkjent før muntlig eksamen.

Vurdering/eksamen

Muntlig eksamen. Gradert karakter A–F.

Kjernelitteratur

Pensumliste for høsten 2024 og våren 2025.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 10:25:27