LKI212 Bevegelseslære og idrettsaktiviteter (Høst 2024–Vår 2025)
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Emneansvarlig:
- Espen Berg-Johnsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Kort om emnet
Dette emnet skal forberede fremtidige lærere på å legge til rette for bevegelseslæring i ulike idrettsaktiviteter. Gjennom arbeid med ulike læringsteorier innenfor bevegelseslære skal studentene kunne bruke sin pedagogiske kompetanse for å legge til rette for bevegelseslæring i et utvalg av tradisjonelle idrettsaktiviteter og aktivitetskulturer. Studentene skal tilegne seg grunnleggende praktisk og teoretisk kunnskap om de ulike idrettsaktivitetene og kunne knytte dette til ulike teorier innenfor bevegelseslæring. Emnet er rettet mot undervisning i videregående skole og på idrettsfag. year plan of activities and sports.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
demonstrere grunnleggende kompetanse i utvalgte idrettsaktiviteter gjennom praktisk øving, evaluering og refleksjon
-
analysere et utvalg av idrettsaktiviteter for å forstå hvordan læring skjer i de ulike aktivitetskulturene
-
anvende kunnskap om ulike teorier innenfor bevegelseslære for å planlegge og implementere effektive læringsaktiviteter i et bredt utvalg av idrettsaktiviteter
-
kritisk vurdere sentrale faktorer i lærerrollen innenfor ulike teoretiske perspektiver på bevegelseslæring, og hvordan det påvirker undervisningspraksis og læringsutbytte hos elevene
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er lagt til både høst- og vårsemesteret. Arbeidet varierer mellom forelesninger og «klasseromsundervisning», aktivitet i sal, undervisning ute og studentsentrerte arbeidsformer.
Arbeidskrav
-
Det kreves 80 % oppmøte.
-
Studentene skal i grupper planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning av VGS elever. Arbeidet dokumenteres gjennom logg og danner grunnlaget for vurderingen i emnet.
Vurdering/eksamen
Vurderingen i emnet bygger på arbeidskravet i emnet, hvor arbeidet med studentstyrt undervisning danner grunnlag for vurderingsproduktet.
-
Individuell, digitalt innspilt presentasjon (podcast, videoforelesning o.l.). Omfang 15-25 minutter. Gradert karakter A-F.