LKI230 Praksis 2 (Høst 2024–Vår 2025)
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Emneansvarlig:
- Lars Harald Eide
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Kort om emnet
Praksis skal være en integrert del av fagene i utdanningen og bidra til at studentene utvikler evnen til å reflektere over og utvikle egen profesjonsutøvelse. Praksis i dette emnet gjennomføres i i videregående opplæring.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne:
-
planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving og/eller idrettsfag i videregående opplæring ut fra nasjonale styringsdokumenter
-
vurdere eget læringsbehov som profesjonsutøver og kunne bruke tilbakemeldinger på en konstruktiv måte
-
reflektere over undervisning og læring, fag og elever i lys av profesjonsetiske perspektiver
-
utvikle og drøfte læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som særpreger kroppsøving og idrettsfag i videregående opplæring
-
drøfte hvordan kroppsøving og idrettsfag kan bidra i tverrfaglig arbeid og til utvikling av læringsmiljøet
-
bruke relevant kommunikasjons- og relasjonskompetanse og drøfte betydningen av skoleledelse, klasseledelse, teamarbeid og samarbeid med aktuelle eksterne aktører
-
reflektere rundt hvordan ulike skolekulturer kan påvirke elevenes utvikling og læring.
Læringsformer og aktiviteter
Skolepraksis foregår i videregående skoler. I uke 38 og 39 følger grupper på 2 - 4 studenter undervisningen på Idrettsfag. I uke 42, 43, 44, 45, 1, 2, 3 og 4 foregår praksis i videregående skoler i grupper på vanligvis 2 studenter, totalt 50 arbeidsdager.
Praksis kan også foregå på enkelte andre dager/kvelder i forbindelse med planleggingsdager, foreldremøter, elevsamtaler, foreldresamtaler, aktivitetsdager, ekskursjoner mm.
I praksisstudiene inngår ulike arbeidsformer i tillegg til planlegging, gjennomføring av egen og andres (medstudents og praksislærers) undervisning. Det kan dreie seg om ulike observasjonsoppgaver, gi/motta kollegaveiledning, utforme refleksjonsnotat, holde innlegg/framlegg, delta på foreldremøter og lærer-/personalmøter, gjennomføre lokale undersøkelser av ulike art og drive utviklingsarbeid i kroppsøving og/eller idrettsfag.
Arbeidskrav
-
100 % fremmøte i skolepraksis, inkludert for- og etterarbeid på NIH.
-
Muntlig fremlegg etter første praksisperiode
-
Skriftlig innlevering knyttet til praksis
Arbeidskrav må være godkjent før vurdering av praksisrapport.
Vurdering/eksamen
-
Praksislærers vurdering av studentenes praksis vurderes til bestått / ikke bestått.
-
Studentenes praksisrapport vurderes til bestått / ikke bestått.