LKI300 Lærer på idrettsfag (profesjonsfag) (Høst 2024–Vår 2025)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Per Midthaugen
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Kort om emnet

Emnet har en pedagogisk og praksisnær tilnærming. Dette oppnås gjennom et profesjonsfag som skal diskutere faget og lærerrollen på idrettsfag i videregående skole.
Sentralt gjennom hele emnet står sammenhengen mellom utøvende, skapende, teoretisk og praktisk-pedagogisk virksomhet. Emnet skal stimulere til opplevelse, utfoldelse og refleksjon over kjerneelementer i fagene på idrettsfag.
For de som allerede er del av en pågående lærerutdanning vil emnet ha et særlig ansvar for å ivareta sammenhengen og integrere studentens valgte fag 2. I profesjonsfaget skal studenten lære seg å anvende og formidle sine kunnskaper og ferdigheter knyttet til fag 2, både pedagogisk og fagdidaktisk.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne 

  • analysere læreplaner knyttet til valgt fag og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen, videregående opplæring og eventuelle andre praksisarenaer

  • analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i aktuelle skolefags historiske utvikling.

  • bruke relevante undervisningsmetoder og læringsaktiviteter i valgt fag, med fokus på bærekraftig utvikling og grunnleggende ferdigheter

  • anvende og vise profesjonsfaglig digital kompetanse i planlegging, organisering, gjennomføring og vurdering av undervisning

  • drøfte betydningen av relevant forskning knyttet til valgt fag og hva den kan bidra med for skolen og egen profesjonsutøvelse

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen har teoretiske og praktiske læringsaktiviteter med forberedende spørsmål før forelesning, drøftingsoppgaver etter undervisning, praktiske oppgaver samt digitale læringsformer som animasjoner/video. I undervisningen inngår også didaktisk formidling av fagstoff overfor medstudenter.

Arbeidskrav

  • 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning. 

Arbeidskravet må være godkjent før avsluttende vurdering.

Vurdering/eksamen

Mappe med 2 arbeider som vurderes til bestått/ ikke bestått. Hver innlevering må være bestått for at mappen bestås. 

  • En rapport knyttet til didaktisk formidling av fagstoff. Rapporten tar utgangspunkt i teori og praksis. Gruppeoppgave (vår).

  • Utarbeide et undervisningsopplegg knyttet til interessefag og skrive et refleksjonsnotat eller på annen måte dokumentere planlegging og gjennomføring. Individuelt (vår).

Kjernelitteratur

Pensumliste for høsten 2024.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 08:25:26