LKI410 Vitenskapsteori og metode (Høst 2024)
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Emneansvarlig:
- Ellen Berg
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Emnet gir en grundig innføring i vitenskapens rolle i samfunn, skole og profesjonsutvikling, og i vitenskapsteoretiske posisjoner. Kunnskap om et utvalg av forskningsmetoder, med vekt på human- og samfunnsvitenskapelige metoder står sentralt.
Studentene vil øve på å se de vitenskapsteoretiske perspektivene og metodene i sammenheng og anvende de på utforsking av praktisk pedagogiske problemstillinger.
Emnet skal forberede studentene til et profesjonsrettet og praksisorientert forskningsarbeid innen kroppsøving og/eller idrettsfag.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
diskutere vitenskapens rolle i samfunn, skole og profesjonsutvikling og forstå sentrale vitenskapsteoretiske retninger og deres betydning for valg av forskningsmetoder
-
gjøre rede for sentrale metoder innen humanistisk og samfunnsvitenskapelig forskningsarbeid
-
utvikle forskningsdesign til bruk i utforsking av praktisk pedagogiske problemstillinger
-
anvende ulike analysemetoder i arbeidet med empirisk materiale.
-
vurdere og reflektere over etiske forhold knyttet til forskningsprosessen, herunder vise til personvern og datasikkerhet med grunnlag i GDPR-lovgivingen
Læringsformer og aktiviteter
Emnet vil bestå av forelesninger, seminarer og case-baserte øvelser hvor studentene skal skape og analysere materiale ved hjelp av ulike forskningsmetoder.
Arbeidskrav
-
Det kreves 80 % oppmøte.
-
2 mappeoppgaver med utgangspunkt i øvelsene på emnet.
Arbeidskrav skal være godkjent før muntlig eksamen.
Vurdering/eksamen
Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter A-F.