LKI410 Vitenskapsteori og metode (Høst 2024)

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Ellen Berg
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet gir en grundig innføring i vitenskapens rolle i samfunn, skole og profesjonsutvikling, og i vitenskapsteoretiske posisjoner. Kunnskap om et utvalg av forskningsmetoder, med vekt på human- og samfunnsvitenskapelige metoder står sentralt.
Studentene vil øve på å se de vitenskapsteoretiske perspektivene og metodene i sammenheng og anvende de på utforsking av praktisk pedagogiske problemstillinger.
Emnet skal forberede studentene til et profesjonsrettet og praksisorientert forskningsarbeid innen kroppsøving og/eller idrettsfag.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • diskutere vitenskapens rolle i samfunn, skole og profesjonsutvikling og forstå sentrale vitenskapsteoretiske retninger og deres betydning for valg av forskningsmetoder

  • gjøre rede for sentrale metoder innen humanistisk og samfunnsvitenskapelig forskningsarbeid

  • utvikle forskningsdesign til bruk i utforsking av praktisk pedagogiske problemstillinger

  • anvende ulike analysemetoder i arbeidet med empirisk materiale.

  • vurdere og reflektere over etiske forhold knyttet til forskningsprosessen, herunder vise til personvern og datasikkerhet med grunnlag i GDPR-lovgivingen

Læringsformer og aktiviteter

Emnet vil bestå av forelesninger, seminarer og case-baserte øvelser hvor studentene skal skape og analysere materiale ved hjelp av ulike forskningsmetoder.

Arbeidskrav

  • Det kreves 80 % oppmøte.

  • 2 mappeoppgaver med utgangspunkt i øvelsene på emnet.

Arbeidskrav skal være godkjent før muntlig eksamen.

Vurdering/eksamen

Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter A-F.

Kjernelitteratur

Pensumliste for høsten 2024.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 10:25:29