MA543 Trenerrollen: Læring, ledelse og kritisk praksis (Høst 2024)

Studiepoeng:
25
Ansvarlig avdeling:
Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
Emneansvarlig:
Christian Thue Bjørndal
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Dette emnet fokuserer på å videreutvikle studentenes praksiskompetanse som trenere, lærere eller instruktører, med det overordnede målet å tilrettelegge for bærekraftig prestasjonsutvikling innen idretten. Gjennom en kombinasjon av teoretisk innsikt og praktisk erfaring skal studentene utforske innovative metoder for å støtte utøveres læring og utvikling på en mer helhetlig, effektiv og etisk måte.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • utvikle en kritisk refleksjonsevne over egne erfaringer og forståelse av kulturelle kontekster gjennom anvendelse av autoetnografisk skriving, og demonstrere økt selvbevissthet om egne perspektiver og påvirkninger.

  • nøyaktig beskrive de konkrete handlingene og metodene som utgjør egen praksis, spesielt med vekt på disiplinære, kontrollerende og overvåkende aspekter, og identifisere hvordan disse aspektene påvirker utfallet.

  • analysere sammenhengen mellom disiplinære, kontrollerende og overvåkende aspekter i egen praksis, og utforske strategier for å fremme økt deltakelse, bærekraftig utvikling og prestasjon, med særlig fokus på å forstå påvirkningen av disse faktorene.

  • integrere kritisk teori og tverrfaglige perspektiver på teknologi, bærekraft og innovasjon i idrett.

  • praktisk anvende post-strukturalistiske og post-humanistiske perspektiver på konkrete case-studier og fenomener, og analysere hvordan disse teoretiske rammene kan belyse ulike aspekter ved samfunnet og kulturelle praksiser, spesielt innenfor idrett.

Læringsformer og aktiviteter

Dette emnet tar i bruk varierte læringsformer og aktiviteter, inkludert forelesninger, seminarserier med flipped classroom, individuelle og gruppepresentasjoner, kollegaveiledning og individuell oppgaveskriving.

Arbeidskrav

Essay og presentasjoner må værte godkjent før vurdering av fordypningsoppgaven.

Vurdering/eksamen

Fordypningsoppgaven skal ha en maksimal lengde på 8000 ord, inkludert referanser. Vurderingen vil bli gitt som en gradert karakter fra A til F.

Kjernelitteratur

Pensumliste for høsten 2024.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 01:30:30