MA543 Trenerrollen: Læring, ledelse og kritisk praksis (Høst 2024)
- Studiepoeng:
- 25
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Christian Thue Bjørndal
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Dette emnet fokuserer på å videreutvikle studentenes praksiskompetanse som trenere, lærere eller instruktører, med det overordnede målet å tilrettelegge for bærekraftig prestasjonsutvikling innen idretten. Gjennom en kombinasjon av teoretisk innsikt og praktisk erfaring skal studentene utforske innovative metoder for å støtte utøveres læring og utvikling på en mer helhetlig, effektiv og etisk måte.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
utvikle en kritisk refleksjonsevne over egne erfaringer og forståelse av kulturelle kontekster gjennom anvendelse av autoetnografisk skriving, og demonstrere økt selvbevissthet om egne perspektiver og påvirkninger.
-
nøyaktig beskrive de konkrete handlingene og metodene som utgjør egen praksis, spesielt med vekt på disiplinære, kontrollerende og overvåkende aspekter, og identifisere hvordan disse aspektene påvirker utfallet.
-
analysere sammenhengen mellom disiplinære, kontrollerende og overvåkende aspekter i egen praksis, og utforske strategier for å fremme økt deltakelse, bærekraftig utvikling og prestasjon, med særlig fokus på å forstå påvirkningen av disse faktorene.
-
integrere kritisk teori og tverrfaglige perspektiver på teknologi, bærekraft og innovasjon i idrett.
-
praktisk anvende post-strukturalistiske og post-humanistiske perspektiver på konkrete case-studier og fenomener, og analysere hvordan disse teoretiske rammene kan belyse ulike aspekter ved samfunnet og kulturelle praksiser, spesielt innenfor idrett.
Læringsformer og aktiviteter
Dette emnet tar i bruk varierte læringsformer og aktiviteter, inkludert forelesninger, seminarserier med flipped classroom, individuelle og gruppepresentasjoner, kollegaveiledning og individuell oppgaveskriving.
Arbeidskrav
Essay og presentasjoner må værte godkjent før vurdering av fordypningsoppgaven.
Vurdering/eksamen
Fordypningsoppgaven skal ha en maksimal lengde på 8000 ord, inkludert referanser. Vurderingen vil bli gitt som en gradert karakter fra A til F.