PHD641 Vitenskapsteori og forskningsetikk i idrettsvitenskap (Høst 2024)

Studiepoeng:
4
Ansvarlig avdeling:
Norges idrettshøgskole
Emneansvarlig:
Sigmund Loland
Undervisningssemester:
Vår, Høst
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet gir en innføring i vitenskapsteori med særlig vekt på idrettsvitenskap. Studentenes ph.d.-prosjekter vil bli brukt som eksempler og praktiske case. Studentene vurderes basert på en muntlig presentasjon i løpet av kurset og et individuelt essay som leveres etter kurset.

Læringsutbytte

Etter å ha fullført kurset vil studentene kunne

  • reflektere over og diskutere spørsmål innen vitenskapsteori og etikk generelt og innen idrettsvitenskap spesielt

  • diskutere på en kritisk og systematisk måte egne ph.d.-prosjekter fra vitenskapsteoretisk og vitenskapelig perspektiv

  • undersøke og diskutere på informerte og kritiske måter begrensninger, muligheter og bærekraft i idrettsforskning og i forskning og vitenskap generelt

Læringsformer og aktiviteter

Kurset består av fire dager med intensivt arbeid med en kombinasjon av innledende forelesninger, individuelle presentasjoner og gruppediskusjoner. Kurskrav inkluderer en arbeidsbelastning på ca. 120 timer. Dette inkluderer 12 forelesningstimer, 20 timer gruppearbeid og individuelle presentasjoner, og      88 timer individuelle studier inkludert skriving av et essay.

Arbeidskrav

En 20-minutters individuell presentasjon der studenten presenterer et relevant spørsmål knyttet til eget ph.d.-prosjekt ut fra et perspektiv av teori og/eller vitenskapsetikk.Vurdering: bestått/ ikke bestått. 

Vurdering/eksamen

Et individuelt essay der studentens doktorgradsprosjekt diskuteres fra vitenskapsteoretisk og/eller vitenskapsetikks perspektiv. Lengde på essay: maksimalt 2000 ord eksklusiv referanser. Studentene har rett til 20 minutters individuell veiledning basert på utkast til essay.
Vurdering: bestått/ ikke bestått

Kjernelitteratur

1 BOOK:
McNamee, M. (Ed.). (2005). Philosophy and the Sciences of Exercise, Health and Sport: Critical Perspectives on Research Methods.
 Routledge. 
* You can borrow the book through the Library, here: ORIA
** This book is also available online/elesctronic: Click here to download.
*** NB! To open the electronic book off campus, you need to use the following VPN connection: Click here to download.

PARTS OF 1 BOOK
:
Benton, T. & Craib, C. (2011). 
Philosophy of Social Science: The Philosophical Foundations of Social Thought (2nd ed.). Palgrave Macmillan.
To read, pp. 13-75:
* You can borrow the book through the Library, here: ORIA

2 BOOK CHAPTERS:
McNamee, M., Olivier, S. & Wainwright, P. (2007). 
Research Ethics in Exercise, Health and Sport sciences. Routledge.
Pages 7-28
* Available as PDF through Canvas.
(Cleared through BOLK 22. / The Library - AGG)

Wright, G. H. von. (1971). Explanation and Understanding. Cornell University Press.
Pages 1-33.
* Available as PDF through Canvas.
(Cleared through BOLK .22. / The Library - AGG)

WEB SITE:
Norwegian National Research Ethics Committees 2 (
https://www.etikkom.no/en/)
_
_________________________________________________________________________________________________________________________

1 Further choice of literature will vary between students depending on the nature of their PhD projects. Relevant texts will be found in dialogue with the course teachers.

2 The online recourse from the Norwegian Research Ethics Committees presents updated versions of rules, regulations, norms and values. It includes a library function in which students can find additional relevant literature.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:25:35