PPU401 Innføring i utviklingsvitenskap, inkludering og elevers læring (Høst 2024)
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Emneansvarlig:
- Vidar Sandsaunet Ulset
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Emnet tar utgangspunkt i barn og unges oppvekst, utvikling og læring i dagens samfunn og skole med vekt på hva kroppsøving og idrettsfag kan bidra med. Dette vil utforskes med utgangspunkt i konsepter, teori og empiri fra utviklingsvitenskapen. Til grunn for emnet ligger innholdet i og begrunnelsene for de sentrale nasjonale og internasjonale reguleringene som gjelder elever og deres rettigheter og et mål om å stimulere elever til faglig læring, forståelse av mangfold forskjellighet, demokrati og å gjøre begrunnede verdivalg.
Skolepraksis er vesentlig for læringsutbyttet i emnet og det legges vekt på å knytte undervisningen på campus sammen med studentene sine observasjoner og erfaringer fra praksis.
Emnene i PPU inkluderer arbeid med ulike sjangere innen bevegelseskulturen i dagens samfunn og hvilke potensial disse sjangrene kan representere med hensyn til elevens utvikling og læring i kroppsøving og idrettsfag. I dette emnet inngår mellom annet spesifikt opplæring og kvalifiserende prøve i livbergende førstehjelp til vanns og det legges vekt på didaktikk for leik og dans i kroppsøving.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
gjøre rede for sentrale konsepter, empiri og teori innen utviklingsvitenskap.
-
drøfte hvilke muligheter som ligger i kroppsøving og idrettsfag i lys av utviklingsvitenskapelige perspektiver.
-
planlegge, gjennomføre og drøfte undervisning i kroppsøving ut fra gjeldende lovverk, nasjonale styringsdokumenter, fagdidaktisk litteratur og kunnskap om barn og unges læring og utvikling.
-
reflektere over samspillet mellom elever, betydningen av relasjonsbygging og klassen som læringsfellesskap.
-
tilpasse undervisning og skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever uansett kjønn, seksualitet, kultur, sosial klasse, alder, etnisitet, personlighet og funksjonsevne.
-
anvende dans, leik og aktiviteter fra andre bevegelsessjangre for å fremme elevers utvikling.
-
utføre hjerte lungeredning og livbergende førstehjelp til vanns.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er lagt til høstsemesteret og det brukes varierte undervisningsformer med utgangspunkt i kjernelitteratur, bevegelsessjangre og det å være lærer i skolen. Det kreves at studentene forbereder seg, deltar i samarbeid, medvirker og viser ansvar for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.
Arbeidskrav
-
80 % oppmøte.
-
Det gis en gruppeoppgave i emnet.
Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Vurdering/eksamen
Individuell oppgave knyttet til praksis. Bestått/ ikke bestått.