PPU405 Skolepraksis (Høst 2024–Vår 2025)
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Emneansvarlig:
- Petter Erik Leirhaug
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 år
Kort om emnet
Skolepraksis tar for seg undervisning og veiledning av elever i grunnskole og videregående skole ut fra gjeldende lovverk og læreplaner for opplæringen. I emnet inngår minimum 30 dager skolepraksis i grunnskole og minimum 30 dager skolepraksis i videregående skole. I emnet inngår også deltakelse på profesjonsmøter sammen med praksislærere og faglærere fra NIH samt timer på NIH til forarbeid og etterarbeid.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
gjøre rede for skolen som organisasjon, lærerens oppgaver, roller og ansvar i opplæringen
-
planlegge, gjennomføre og vurdere egen og andres undervisning med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori, nasjonale og lokale styringsdokumenter
-
tilpasse opplæringen til elevens og elevgruppas forutsetninger
-
samhandle med elever, foresatte, skoleledelse, kolleger og andre interne og eksterne aktører
-
ta ansvar for å utvikle og lede inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer
-
identifisere kulturer i lærerkollegier og kontekstuelle strukturer som hemmer eller fremmer ulike praksiser og elevenes læring og utvikling
-
kunne ta imot veiledning og bruke dette til å utvikle egen undervisning og læreridentitet
-
utvikle egen relasjonskompetanse, ivareta profesjonsetiske verdier i opplæringen og bidra til utvikling av barn og unges dømmekraft og kritiske refleksjonsevne
-
bidra til endringsprosesser og samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i kroppsøving og idrettsfag og delta i ulike former for FoU-arbeid med skolepraksis som arena
-
gjøre seg nytte av og bidra i kollega- og arbeidsbasert veiledning
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen i skolepraksis gjennomføres i samråd mellom NIH og utvalgte praksislærere med godkjent utdanning og/eller erfaring. Veiledning i praksisskolen foregår både en til en med praksislærer og i gruppe med medstudenter. Tretti dager med praksis i grunnskole fordeles normalt over 7 uker i høstsemesteret der studentene tilbringer enkelte dager på NIH for utveksling av erfaring. Tretti dager med praksis i videregående skole fordeles normalt over 7 uker i vinter/vårsemesteret der studentene tilbringer der en uke midt i praksisperioden er satt av til undervisning og deling av erfaring på NIH. Profesjonsmøter med praksislærere og ansatte på NIH inngår i praksisopplæringen.
Vurdering/eksamen
100 % frammøte i praksisperiode.
Skolepraksis vurderes til bestått/ ikke bestått av praksislærer og kontaktlærer.