PPU406 Kroppsøvingslæreren, skolen og faget (Høst 2024)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Petter Erik Leirhaug
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet utforsker skolen, kroppsøvingsfaget, idrettsfag og læreren i dagens samfunn. Emnet tar et profesjonsperspektiv på det å være lærer og belyser ulike legitimeringsgrunnlag for kroppsøving og idrettsfaget. Studentene inviteres til kritisk å drøfte ulike perspektiver på kroppsøving, og profesjonsutøvelse, og å se dette i sammenheng med samfunnsmandatet, hvordan læreplanen og andre nasjonale styringsdokument danner utgangspunktet for læreres arbeid.
Emnet skal bidra til den enkelte lærerstudentens bevissthet om hvordan bakgrunn og ulike verdier påvirker hvem man er som lærer, og gjøre studenten i stand til å være kritisk-analytisk i forhold til hvordan ulike verdier skaper ulike læringsmiljø. Emnet belyser også vurdering som begrep og virkemiddel i skolesystemet.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne 

  • beskrive sentrale dimensjoner ved det å være lærer, som elev-lærerrelasjonen, klasseledelse, kollegialt samarbeid, skole-hjem samarbeid, lærerprofesjonens etiske ansvar, og sammen med andre kritisk drøfte det å være lærer i kroppsøving og idrettsfag

  • lede læringsarbeid i kroppsøving, legge til rette for elevmedvirkning, læringsfremmende dialog og stimulere til lærelyst

  • drøfte hvordan dagens skole er et produkt av historiske, sosiokulturelle og politiske prosesser, spesielt med vekt på ulike begrunnelser for kroppsøving og idrettsfagenes plass i skolen før og nå

  • gjøre rede for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet og gi eksempler på og drøfte hvordan dagens læreplaner og andre rammefaktorer i skolen kan påvirke lærerens arbeid, kroppsøving og idrettsfagene i den lokale skolen

  • vurdere betydningen av egne bevegelsesferdigheter og erfaringer med læringsprosesser i et profesjonsperspektiv

  • gjøre rede for de grunnleggende ferdighetene i LK20 (muntlige ferdigheter, å kunne lese, å kunne regne, å kunne skrive, digitale ferdigheter) og drøfte hvordan de kan tydeliggjøres gjennom kroppsøving og idrettsfag

  • gjøre rede for ulike begrunnelser og former for vurdering i skolen

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er lagt til høstsemesteret og det brukes varierte undervisningsformer med utgangspunkt i kjernelitteratur og det å være lærer i skolen. Det kreves at studentene forbereder seg, deltar i samarbeid, medvirker og viser ansvar for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.

Arbeidskrav

  • 80 % oppmøte.

  • Det gis en individuell oppgave og en gruppeoppgave i emnet. 

Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

Skriftlig (skole) eksamen (4 timer). Gradert karakter A-F.

Kjernelitteratur

Pensumliste for høsten 2024.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 08:25:29