TI203 Idrettspraksis for barn og ungdom (Høst 2024)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
Emneansvarlig:
Børje Peter Eriksson
Undervisningssemester:
Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Hovedhensikten med emnet er å gi deg som student teoretisk, pedagogisk og praktisk erfaring slik at du har best mulig forutsetninger for å lykkes som trener eller idrettspsykologisk rådgiver i barne- og ungdomsidretten. Du skal tilegne deg kunnskap og ferdigheter om hvordan du kan håndtere treningsprosessen for barn og unge på best mulig måte.
Emnet skal gi teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter for å kunne planlegge, gjennomføre og analysere trening for ungdom. Det er fokus på teoretisk innsikt i vekst og utvikling før, under og rett etter pubertet, samt hvilke konsekvenser dette bør få for trening og konkurranser. For å kople teori mot praksis inneholder emnet mye praksis med fokus på trenerrollen, metodikk og pedagogikk. De praktiske timene inneholder demonstrasjonsøkter på fysisk trening og ferdighetsutvikling rettet mot ungdom. Du skal prøve deg i rollene som idrettspsykologisk rådgiver (IPR), trener og utøver og det er fokus på treningsplanene, observasjon og refleksjon omkring treneratferd og veiledning i tråd med øktens hensikt.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for barn og unges vekst, modning og utvikling, og hvordan utvikling under pubertet kan påvirke treningsprosessen hos gutter og jenter

  • anvende ulike treningsprinsipper og periodiseringsmodeller når trening skal planlegges og doseres på kort og lang sikt i forbindelse med utviklingsprosessen.

  • gjøre rede for sentrale prinsipper for fysisk trening og ferdighetsutvikling hos barn og unge som bedriver prestasjonsrettet idrett i utviklingsfasen.

  • gjøre rede for relevante pedagogiske teorier, fagdidaktiske prinsipper og empiri knyttet til trenerrollen, fysisk trening og ferdighetsutvikling hos gutter og jenter i utviklingsfasen.

  • reflektere omkring retningslinjer og forventninger til trenerrollen på ulike alderstrinn og nivå i barne- og ungdomsidretten.

  • gjennomføre og observere idrettspraksis for ungdom.

  • reflektere, evaluere og veilede egen og andres praktiske virksomhet i trening og ledelse av barn og unge.

Læringsformer og aktiviteter

Veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsformer, herunder idrettspraksis med bruk av lyd- og videoopptak (Spiideo), gruppearbeid og presentasjoner.

Arbeidskrav

  • Obligatorisk oppmøte til alle praktiske timer (100 %).

  • Obligatorisk oppmøte i instruktørkurs i hjerte-lungeredning (HLR) (100 %).

Arbeidskravene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

Mappe: Gradert karakter A-F. Mappen består av

  • Innleveringsoppgaver

  • Individuell praktisk metodisk eksamen (30 minutter)

Begge deler må være bestått for å få avsluttende karakter i emnet.

Kjernelitteratur

Pensumliste for høsten 2024.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:25:39