TI308 Ferdighetsutvikling og motorisk læring (Høst 2024)
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Mark Joseph O'Sullivan
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Emnet gir en introduksjon til teoretiske perspektiver på ferdighetsutvikling og motorisk læring i idrett, med spesielt fokus på økologisk-dynamiske perspektiver. Målet er å gi studenten en teoretisk forståelse av innlæring, tilpasning og videreutvikling av ferdigheter innenfor deres egen idrett, samt gi dem nødvendige ferdigheter til å anvende denne kunnskapen i sin egen praktiske sammenheng.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
forklare hvordan innlæring, utvikling og tilpasning av bevegelsesferdigheter skjer forekommer.
-
analysere hvordan den idrettspesifikke prestasjonskonteksten påvirker valget av egnede deløvelser for fremme innlæring, tilpasning og videreutvikling av ferdigheter.
-
analysere hvordan ulike betingelser i treningsaktiviteten kan fremmer eller begrense ferdighetsutvikling, med fokus på utøveres individuelle behov og nivå innenfor sin idrett.
-
styrke utøverens fokus på relevant informasjon under trening og konkurranse for å forsterke ferdighetslæring og prestasjon.
-
implementere prinsipper fra ikke-lineær pedagogikk i planlegging, gjennomføring og evaluering av egen treningsvirksomhet for å støtte god ferdighetsutvikling.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet bygger på en kombinasjon av forberedelse og aktiv deltakelse i forelesninger og seminarer, inkludert bruk av flipped classroom, casestudier, og oppgaveskriving.
Arbeidskrav
80 % obligatorisk oppmøte på seminar og to skriftlige seminaroppgaver.
Arbeidskravet må være godkjent før muntlig eksamen.
Vurdering/eksamen
Muntlig eksamen. Gradert karakter A-F.