TI308 Ferdighetsutvikling og motorisk læring (Høst 2024)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
Emneansvarlig:
Mark Joseph O'Sullivan
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet gir en introduksjon til teoretiske perspektiver på ferdighetsutvikling og motorisk læring i idrett, med spesielt fokus på økologisk-dynamiske perspektiver. Målet er å gi studenten en teoretisk forståelse av innlæring, tilpasning og videreutvikling av ferdigheter innenfor deres egen idrett, samt gi dem nødvendige ferdigheter til å anvende denne kunnskapen i sin egen praktiske sammenheng.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • forklare hvordan innlæring, utvikling og tilpasning av bevegelsesferdigheter skjer forekommer.

  • analysere hvordan den idrettspesifikke prestasjonskonteksten påvirker valget av egnede deløvelser for fremme innlæring, tilpasning og videreutvikling av ferdigheter.

  • analysere hvordan ulike betingelser i treningsaktiviteten kan fremmer eller begrense ferdighetsutvikling, med fokus på utøveres individuelle behov og nivå innenfor sin idrett.

  • styrke utøverens fokus på relevant informasjon under trening og konkurranse for å forsterke ferdighetslæring og prestasjon.

  • implementere prinsipper fra ikke-lineær pedagogikk i planlegging, gjennomføring og evaluering av egen treningsvirksomhet for å støtte god ferdighetsutvikling.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet bygger på en kombinasjon av forberedelse og aktiv deltakelse i forelesninger og seminarer, inkludert bruk av flipped classroom, casestudier, og oppgaveskriving.

Arbeidskrav

80 % obligatorisk oppmøte på seminar og to skriftlige seminaroppgaver.
Arbeidskravet må være godkjent før muntlig eksamen.

Vurdering/eksamen

Muntlig eksamen. Gradert karakter A-F.

Kjernelitteratur

Pensumliste for høsten 2024.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 06:25:32