TI310 Idrettspsykologi 2: gruppepsykologi og mental ferdighetstrening (Høst 2024)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
Emneansvarlig:
Tom Henning Øvrebø
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet har to hovedmål, hvorav det ene er å utvikle deltagernes kompetanse med hensyn på å skape velfungerende grupper i forbindelse med eget arbeid som idrettspsykologisk rådgiver (IPR)/ trener/veileder innen organisert idrett og ulike andre kontekster for fysisk aktivitet blant barn og ungdom og voksne. Deltagerne får et teoretisk og praktisk faglig underlag for å arbeide med ulike typer gruppeprosesser, herunder arbeid med utvikling av god lagfølelse samt å bistå ulike utøvere i arbeid med å sette og arbeide mot individuelle og kollektive mål.
Et annet mål er at studentene skal få kunnskap om og trening i anvendt bruk av idrettspsykologi gjennom fremføring av sentrale mentale treningsmetoder og tilpasse dette til kontekst (idrett, aldersgruppe, prestasjonsnivå, periodisering av sesong, mm.). Studenten skal samle informasjon om et gitt tema og konteksten til utøvere vedkommende skal presentere for, planlegge og øve på presentasjon av tema, og også gjennomføre presentasjonen for den aktuelle utøvergruppen. Det blir lagt vekt på å kritisk reflektere rundt etikk relatert til gjennomføring av mental ferdighetstrening.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • planlegge, gjennomføre og vurdere gruppeprosesser og lagbygging i ulike kontekster for idrett og fysisk aktivitet for ulike aldersgrupper.

  • anvende relevant teori og empiri som grunnlag for å kunne reflektere kritisk knyttet til egen rolle og praktisk arbeid med lag- og lagbygging i ulike kontekster.

  • ha inngående kunnskap rundt en gitt mental treningsmetode, tilpasse informasjonen til aktuelle gruppe idrettsutøvere og fremføre denne for gruppen

  • analysere kritisk rundt teorier og mentale treningsverktøy som benyttes i idrett- og aktivitetspsykologi

  • vurdere kvaliteten på forskning som omhandler bruk av mentale treningsverktøy

  • gi reflekterte svar på faglig på spørsmål fra trenere og utøvere i forbindelse med leveranse av mentale treningsprogrammer

  • vise etisk refleksjon og rolleforståelse i dette arbeidet

Læringsformer og aktiviteter

Forelesningstimer, seminar/kollokvium, prosjektarbeid, selvstudium, mappeinnlevering og oppgaver. Studentene skal finne en egnet målgruppe som de anvender i forbindelse med gjennomføring av praksisøktene. Studentene skal i emneperioden planlegge en gruppeprosess eller lagbyggings økt, samt en mental ferdighetstrenings økt, hver av ca. 60 minutters varighet. Studentene skal dokumentere øving på og presentasjon av denne for en gruppe idrettsutøvere. Dette skal gjennomføres i grupper på to studenter, der begge studentene skal gjennomføre en sesjon hver, og utover det bidra med å støtte sin partner.

Arbeidskrav

  • Studentene skal levere dokumentasjon på avtale med gruppe utøvere de skal gjennomføre gruppeprosessmøte med, samt mental treningssesjon for, og også dokumentere at sesjonen er gjennomført.

  • Obligatorisk oppmøte til gjennomføring av gruppeprosesser samt mental treningssesjonen.

Arbeidskravet må være godkjent før avsluttende vurdering av mappen.

Vurdering/eksamen

  • Mappe. Gradert karakter A-F. Teller 50% av totalkarakteren i emnet.

    • Mappen skal inneholde dokumentasjon på planlegging, gjennomføring og evaluering av en praktisk økt med søkelys på lagbygging og andre gruppeprosesser.

  • Muntlig eksamen. Gradert karakter A-F. Teller 50% av totalkarakteren i emnet.

    • Muntlig 20 minutters samtale der studenten blir eksaminert ut fra egen erfaring fra det praktiske arbeidet i forhold til kjernelitteratur.

Kjernelitteratur

Pensumliste for høsten 2024.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:25:40