FAF315 Kroppslig læring (Vår 2024)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Undervisningssemester:
Vår
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Dette emnet tar opp fysisk aktivitet og funksjonshemming som erfart fenomen. Med utgangspunkt i fenomenologisk forståelse av funksjonshemming fokuserer emnet på kropp og bevegelse som meningsskapende for den som beveger seg.

Læringsutbytte

 Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • drøfte bevegelse som erfart og meningsskapende fenomen for mennesker med funksjonshemming.

  • gjenkjenne kroppsfenomenologiske teorier gjennom egen kroppslig erfaring i ulike bevegelseskontekster.

  • artikulere hvordan kroppsfenomenologiske perspektiver kan brukes for å belyse erfaringene mennesker med funksjonshemming gjør seg i fysisk aktivitet.  

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er organisert som praktisk-metodisk utforsking av bevegelse og teoretisk arbeid. Undervisningen er lærerstyrt og studentstyrt. Det gjennomføres ekskursjoner til aktuelle kontekster for kroppslig læring. 

Arbeidskrav

  • 80% oppmøte

  • 1 oppgave (mappe). Godkjent/ ikke godkjent.

Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til avsluttende eksamen.

Vurdering/eksamen

Hjemmeeksamen, inntil 2500 ord. Graderte karakterer (A-F).

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: http:///www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 22. juli 2024 11:25:28