FAF315 Kroppslig læring (Vår 2024)
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Dette emnet tar opp fysisk aktivitet og funksjonshemming som erfart fenomen. Med utgangspunkt i fenomenologisk forståelse av funksjonshemming fokuserer emnet på kropp og bevegelse som meningsskapende for den som beveger seg.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
drøfte bevegelse som erfart og meningsskapende fenomen for mennesker med funksjonshemming.
-
gjenkjenne kroppsfenomenologiske teorier gjennom egen kroppslig erfaring i ulike bevegelseskontekster.
-
artikulere hvordan kroppsfenomenologiske perspektiver kan brukes for å belyse erfaringene mennesker med funksjonshemming gjør seg i fysisk aktivitet.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er organisert som praktisk-metodisk utforsking av bevegelse og teoretisk arbeid. Undervisningen er lærerstyrt og studentstyrt. Det gjennomføres ekskursjoner til aktuelle kontekster for kroppslig læring.
Arbeidskrav
-
80% oppmøte
-
1 oppgave (mappe). Godkjent/ ikke godkjent.
Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til avsluttende eksamen.
Vurdering/eksamen
Hjemmeeksamen, inntil 2500 ord. Graderte karakterer (A-F).
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: http:///www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024