FRI303 Friluftsliv, innovasjon og entrepenørskap (Vår 2024)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Axel Rosenberg
Undervisningssemester:
Vår
Varighet:
½ år

Kort om emnet

I dette emnet vil studentene bli kjent med innovasjon og entreprenørskap som redskap for idéutvikling, prosjektutvikling og virksomhetsetablering i friluftsliv. Sentrale tema vil være innovasjon, kreativitet, prosjektarbeid, organisatoriske mekanismer og prosessen fra idé til produkt. Målsetningen er at studentene skal kunne gjøre sin friluftslivsfaglige kunnskap og kompetanse relevant for arbeidsmarkedet, kunne skape sin egen arbeidsplass og bidra til utvikling innenfor et arbeidsmarked i sterk vekst.

Deler av undervisningen vil kunne bli gjennomført ute i ulike naturmiljø og årstider. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter.  Informasjon om hvilket utstyr dette gjelder kommer ved studiestart.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • forklare innovasjon og entreprenørskap som teoretiske begreper med flere betydninger

  • identifisere innovative produkter og tjenester innenfor friluftslivsfeltet

  • demonstrere evne til å tenke innovativt og fantasifullt om mulighetene for en nystartet friluftslivsorganisasjon til nytte for samfunnet, kloden og dem selv

  • utforme en forretningsidé, registrere den offisielt som et selskap, og reflektere kritisk over dannelsen

  • demonstrere levedyktigheten til en ny bedrift gjennom en detaljert skriftlig forretningsplan

  • artikulere hovedbegrunnelsen, målene og tiltenkte handlinger til en virksomhet designet av dem selv

  • reflektere over bærekraftsperspektiver i relasjon til innovasjon og entreprenørskap

Læringsformer og aktiviteter

Sentralt i emnet er prosessen der studentene arbeider med et selvvalgt konsept som de utvikler fra ide til produkt. Denne prosessen vil bli understøttet av læringsformer og aktiviteter som forelesninger, casestudier, seminarer, ekskursjoner til virksomheter, presentasjoner og oppgaveskriving.

Arbeidskrav

For å få vurdering i emnet kreves:

  • 80 % oppmøte på seminarer/undervisningsaktivitet og 100 % fremmøte på innovasjonscamp og eventuelle ekskursjoner og bedriftsbesøk.

  • Innlevering av prosessbasert refleksjonsnotat.

Arbeidskravene vurderes godkjent/ ikke godkjent.

I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom ol. vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/ læringsarbeid.

Vurdering/eksamen

  • Skriftlig forretningsplan (60%). Gradert karakter (A-F).

  • Muntlig ‘pitch’ presentasjon (40%). Gradert karakter (A-F).

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 22. juli 2024 11:25:30