IDR109 Treningslære (Vår 2024)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for fysisk prestasjonsevne
Emneansvarlig:
Thomas Johansen Losnegard
Undervisningssemester:
Vår
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Studentene skal tilegne seg kunnskap om sentrale prinsipper og metoder innenfor styrketrening, spensttrening, hurtighetstrening, koordinasjonstrening-, og utholdenhetstrening. Studentene skal forstå hvordan trening påvirker prestasjon og helse samt hvordan effekter av trening kan måles.

Studentene skal kunne planlegge, gjennomføre og evaluere trening for individer med ulike målsettinger og forutsetninger. Studentene skal få innsikt i bærekraft og bærekraftig utvikling ved trening og fysisk aktivitet.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • anvende arbeidskrav- og kapasitetsanalyser for å forbedre prestasjon i idrett.

  • forklare treningsprinsippene variasjon, spesifisitet, individualisering, progresjon, adaptasjon og periodisering.

  • forklare prinsippene for treningsbelastning, herunder treningsmotstand, treningsintensitet, treningsvarighet og treningsfrekvens.

  • forklare hva som bestemmer koordinasjon, muskelstyrke, spenst, hurtighet, kondisjon og utholdenhet.

  • planlegge, gjennomføre og evaluere trening og testing av koordinasjon, styrke, spenst, hurtighet, og utholdenhet.

  • identifisere helseeffekter av fysisk aktivitet og trening.

  • angi sentrale prinsipper og metoder for mental trening.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er delt i 50 % teoretisk undervisning og 50 % praktisk aktivitet som klassedelt undervisning. Teoretiske og praktiske læringsaktiviteter fremgår i Canvas med forberedende spørsmål før forelesning (quiz), drøftingsoppgaver etter undervisning, praktiske oppgaver samt digitale læringsformer som animasjoner og video.

Arbeidskrav

Minimum 80 % aktiv og konstruktiv deltakelse i de praktiske timene.

Oppmøtekravet må være godkjent for å kunne ta skriftlig eksamen.

Vurdering/eksamen

  • Mappevurdering: Gradert karakter. Teller 40% av emnekarakter. Mappen består av:

    • Forberedende spørsmål til undervisning (quiz). Det gis to poeng for hver riktig quiz levert til frist (maks 30 poeng).

    • Tre individuelle oppgaver knyttet til praktisk aktivitet. Det gis opptil 20-25 poeng for hver oppgave levert til frist (maks 70 poeng).

  • To timers individuell skriftlig eksamen. Gradert karakter. Teller 60% av emnekarakter. Ingen hjelpemidler.

Alle deler må være bestått for å få avsluttende karakter i emnet.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Canvas og WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023-2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
LKI125 – Treningslære i skolen 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 06:25:34