KRØ102 Dybdelæring i kroppsøving (Vår 2024)

Studiepoeng:
5
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Espen Berg-Johnsen
Undervisningssemester:
Vår
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet gir en innføring i ulike teorier om dybdelæring og hvordan disse kan forstås i kroppsøving og bevegelsesaktiviteter. Arbeid med praktiske eksempler og hvordan legge til rette for dybdelæring i kroppsøving tilpasset den enkeltes behov og forutsetninger vektlegges. Hvordan kroppslig læring, fysisk aktivitet og bevegelse kan være et tilskudd til dybdelæring i andre fag tematiseres også i emnet.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for dybdelæring som pedagogisk begrep og betydningen av dette i kroppsøving

  • vise kjennskap til læringsteorier og bruke faglig og fagdidaktisk kunnskap til å gjøre overveielser knyttet til undervisning og læring i kroppsøving

  • legge til rette for et inkluderende læringsmiljø for alle elever uansett kjønn, seksualitet, kultur, sosial klasse, alder, etnisitet, sosialitet og funksjonsevne

  • identifisere farer og drøfte elevers sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø

  • planlegge for dybdelæring i kroppsøving

  • vurdere betydningen av egne bevegelsesferdigheter og egne erfaringer med læring av bevegelsesferdigheter i perspektiv av det å være lærer i kroppsøving

  • drøfte og gi eksempler på hvordan de tverrfaglige tema (folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling) kan aktualiseres og bidra til læring i kroppsøving.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er nettbasert og består av digitale forelesninger, oppgaver, tekster og andre læringsressurser som kan gjennomføres når det passer studenten. I tillegg til individuelt arbeid er faglig interaksjon og tilbakemeldinger mellom studentene vesentlig for læringsutbyttet.

Selv om emnet foregår hundre prosent på nett, oppfordres studentene til å opprette digitale kollokviegrupper.

Arbeidskrav

  • Gjennomføre og dokumentere en individuell læringsoppgave.

  • Lage en digital presentasjon ut fra gitte kriterier knyttet til læringsutbytter og fremføre denne digitale presentasjonen for medstudenter.

  • Delta i minst to digitale presentasjoner fra medstudenter og fra disse skrive en vurdering med tilbakemelding til medstudent.

Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til avsluttende vurdering.

Vurdering/eksamen

Digitalt innspilt forelesning eller presentasjon over gitt faglig tema. Vurderes bestått/ ikke bestått.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 06:25:35