KRØ107 Kropp, helse og læring (Vår 2024)

Studiepoeng:
5
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Undervisningssemester:
Vår
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet vil belyse sammenhenger mellom bevegelse, fysisk aktivitet og helse og hvordan lærere kan utvikle unge menneskers kunnskap om disse sammenhengene og slik bidra til opplæringens overordnete mål. En sentral del av emnet handler om å utvikle forståelse av hvordan ulike praksiser konstruerer og verdsetter ulike oppfatninger av kropp og bevegelseskulturer. Hvordan lærere kan bruke denne forståelsen til kritisk å drøfte kvalitet i kroppsøving og legge til rette for at elever i kroppsøving opplever anerkjennelse, personlig utvikling, læring og mestring.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • anvende kunnskap om ungdomstid og bevegelseskultur blant ungdom i refleksjoner og planlegging knyttet til kroppsøving

  • tilpasse opplæringen i kroppsøving til elevers og elevgruppers evner og forutsetninger, interesser og sosiale og kulturelle bakgrunn

  • drøfte forskning om hvordan ulike diskurser, logikker og verdier innenfor ulike bevegelseskulturer kan påvirke kroppsøving og elevens helse, trivsel og læring

  • drøfte profesjonsetikk og bærekraft knyttet til undervisning i kroppsøving og idrettsfag

  • legge til rette for elevers kreative utfoldelse som skapende individer

Læringsformer og aktiviteter

Videreutdanningen foregår i hovedsak på NIH eller som digital undervisning. Arbeidsformene varierer fra forelesninger og praktiske økter på NIH til studentaktive timer på digitale plattformer og samarbeid med praksisnære caser. Læringsplattformen Canvas vil være sentral i gjennomføringen av emnet, og det legges opp til at studentene i størst mulig grad kan ivareta forpliktelsene på sin arbeidsplass. Studentene vil i løpet av emnet arbeide med et selvvalgt fordypningstema.

Arbeidskrav

  • 100% obligatorisk deltagelse på samlinger – ved sykdom/fravær kan kompensatorisk arbeid avtales.

  • Godkjent plan for fordypningstema.

  • Refleksjonsskriv tilknyttet selvvalgt fordypningstema.

Arbeidskrav må være godkjent før vurdering i emnet.

Vurdering/eksamen

Skriftlig hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 06:25:35