LKI220 Friluftsliv i videregående skole (Vår 2024)

Studiepoeng:
5
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlige:
  • Elisabeth Enoksen
  • Kristian Abelsen
Undervisningssemester:
Vår
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet bygger på LKI 120 og gir lærerstudentene ytterligere forutsetninger for å skape gode læringssituasjoner i naturen, tilrettelegge for opplevelse av naturglede og gjennomføre friluftslivsundervisning i kroppsøving og idrettsfag. Emnet gir praktiske og teoretiske innføringer til veiledning og friluftslivsfaglige problemstillinger og arbeidsmåter, og setter dette inn kroppsøvings- og idrettsfaglige, didaktiske og læringsteoretiske perspektiver.

Studenten vil få utforske ferdigheter og kunnskaper som forutsetning for å vurdere egen kompetanse og legge til rette for friluftsliv og uteaktiviteter med vekt på mestring, overskudd og naturopplevelse.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • reflektere over friluftsliv som pedagogisk arbeidsform i skolen

  • anvende kunnskap og ferdigheter i friluftsliv til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsopplegg og skoleturer, som kan inkludere alle elever til alle årstider, inkludert tverrfaglige perspektiver

  • reflektere over naturrommet/stedets betydning for læring utfra ulike perspektiv

  • kjenne til mulighetene som læreplanene gir for å gjennomføre allsidig undervisning i friluftsliv, herunder være seg bevisst hvordan det kan arbeides tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøving.

  • videreutvikle egen friluftslivsfaglig kompetanse

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen foregår vinter og vår i andre år av lærerutdanningen. Det vil bli lagt opp til varierte læringsformer som forelesinger, gruppearbeid, egenferd i liten gruppe og studentdreven undervisning. Emnet vil medføre turaktivitet utenfor NIH som dagsopplegg samt to turer som innebærer overnattinger.

Emnet fokuserer hovedsakelig på friluftsliv som kan drives i skolens nærmiljø, samt ved kysten. Tur med tre overnattinger vil gjennomføres i kystmiljø. Studenten må stille med egnet personlig turutstyr til de ulike undervisningsoppleggene.

Arbeidskrav

Krav om 100 % deltakelse på turer (inkludert forarbeid og etterarbeid) og 80% oppmøte på forelesninger.

En overnattingstur (en natt) skal planlegges og gjennomføres i grupper, uten at faglærere deltar. Gruppene skal levere turplan før gjennomføring.

Arbeidskravet må være godkjent før vurdering av hjemmeeksamen.

Vurdering/eksamen

Hjemmeeksamen. Bestått/ ikke bestått

  • Studentene skal utvikle et praktisk-pedagogisk undervisningsopplegg. Undervisningsopplegget skal leveres som en digital presentasjon. Oppgaven blir utdelt ved emnestart og studentene kan bruke våren på dette arbeidet.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 10:25:41