LKI220 Friluftsliv i videregående skole (Vår 2024)
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Emneansvarlige:
-
- Elisabeth Enoksen
- Kristian Abelsen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Emnet bygger på LKI 120 og gir lærerstudentene ytterligere forutsetninger for å skape gode læringssituasjoner i naturen, tilrettelegge for opplevelse av naturglede og gjennomføre friluftslivsundervisning i kroppsøving og idrettsfag. Emnet gir praktiske og teoretiske innføringer til veiledning og friluftslivsfaglige problemstillinger og arbeidsmåter, og setter dette inn kroppsøvings- og idrettsfaglige, didaktiske og læringsteoretiske perspektiver.
Studenten vil få utforske ferdigheter og kunnskaper som forutsetning for å vurdere egen kompetanse og legge til rette for friluftsliv og uteaktiviteter med vekt på mestring, overskudd og naturopplevelse.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
reflektere over friluftsliv som pedagogisk arbeidsform i skolen
-
anvende kunnskap og ferdigheter i friluftsliv til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsopplegg og skoleturer, som kan inkludere alle elever til alle årstider, inkludert tverrfaglige perspektiver
-
reflektere over naturrommet/stedets betydning for læring utfra ulike perspektiv
-
kjenne til mulighetene som læreplanene gir for å gjennomføre allsidig undervisning i friluftsliv, herunder være seg bevisst hvordan det kan arbeides tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøving.
-
videreutvikle egen friluftslivsfaglig kompetanse
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen foregår vinter og vår i andre år av lærerutdanningen. Det vil bli lagt opp til varierte læringsformer som forelesinger, gruppearbeid, egenferd i liten gruppe og studentdreven undervisning. Emnet vil medføre turaktivitet utenfor NIH som dagsopplegg samt to turer som innebærer overnattinger.
Emnet fokuserer hovedsakelig på friluftsliv som kan drives i skolens nærmiljø, samt ved kysten. Tur med tre overnattinger vil gjennomføres i kystmiljø. Studenten må stille med egnet personlig turutstyr til de ulike undervisningsoppleggene.
Arbeidskrav
Krav om 100 % deltakelse på turer (inkludert forarbeid og etterarbeid) og 80% oppmøte på forelesninger.
En overnattingstur (en natt) skal planlegges og gjennomføres i grupper, uten at faglærere deltar. Gruppene skal levere turplan før gjennomføring.
Arbeidskravet må være godkjent før vurdering av hjemmeeksamen.
Vurdering/eksamen
Hjemmeeksamen. Bestått/ ikke bestått
-
Studentene skal utvikle et praktisk-pedagogisk undervisningsopplegg. Undervisningsopplegget skal leveres som en digital presentasjon. Oppgaven blir utdelt ved emnestart og studentene kan bruke våren på dette arbeidet.
Kjernelitteratur
Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/.