PED400 Veiledningspedagogikk (Høst 2023–Høst 2024)
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1½ år
Kort om emnet
Studiet omhandler lærerens rolle og funksjon i forhold til å veilede studenter og ansatte i skolen. I studiet fokuseres det på forståelse av veiledning som fag, verdier og holdninger i veiledning, makt og avmakt i veiledningssituasjon, samt betydningen av relasjon og samtale. Videre inneholder studiet veiledningsteori og veiledningstradisjoner, samt metoder i veiledning.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
redegjøre for teorier og metoder fra ulike veiledningstradisjoner
-
forklare etiske forhold som er av verdi for veiledningen.
-
redgjøre for veiledningens betydning for å lære og utvikle lærerprofesjonen
-
redegjøre for forsknings og utviklingsarbeid innenfor fagområdet.
-
planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning.
-
veilede lærerstudenter og nyutdannede lærere enkeltvis og i grupper både i skolen generelt og i kroppsøving spesielt
-
anvende kunnskap fra kroppsøvingsfaget, veiledningsfaget og forsknings- og utviklingsarbeid i sitt daglige virke.
-
finne, vurdere og henvise til relevant fagstoff.
-
identifisere, reflektere over og håndtere etiske utfordringer i veiledning.
-
planlegge og gjennomføre veiledning for studenter og ansatte.
-
formidle sentralt fagstoff om veiledning både skriftlig og muntlig.
-
utveksle synspunkter og erfaringer med andre om veiledning og læringsutbytte.
-
reflekterer over egen og andres veiledning.
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning og minst 3 års praksis som lærer etter endt lærerutdanning.
Læringsformer og aktiviteter
Studiet er tilrettelagt med en samling per måned. Studiet er praksisrelatert. Mellom og i løpet av samlingene vil studentene få krav om utarbeidelse av veiledningsopplegg, utprøving av opplegg, observasjon av medstudent, erfaringsutveksling og refleksjon, samt oppgaveskriving. Noe av undervisningen vil bli lagt opp via Canvas.
Arbeidskrav
Minimum 80 % fremmøte.
Arbeidskravet må være godkjent før avsluttende eksamen.
Vurdering/eksamen
-
To mappevurderinger som vurderes til bestått/ ikke bestått.
-
6-timers individuell skriftlig skoleeksamen som vurderes til bestått/ ikke bestått.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024:https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/