PPU404 Modellbasert praksis i kroppsøving (Vår 2024)
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Emneansvarlig:
- Ståle Jønsberg
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Emnet tar utgangspunkt i modellbasert praksis med vekt på betydning for undervisning og hvordan modellbasert praksis kan bidra til utvikling i kroppsøving og idrettsfag. Studentene planlegger, begrunner, gjennomfører, erfarer og vurderer egen og andres undervisning. Det legges vekt på utøving av profesjonsetisk holdning og å kunne tilpasse undervisning til mangfoldige elevgrupper. Gjennomgående betones hvordan undervisning skal stimulere elever til faglig læring, forståelse av forskjellighet, demokrati, bærekraft og å gjøre begrunnede verdivalg.
Emnene i PPU inkluderer arbeid med ulike sjangere innen bevegelseskulturen i dagens samfunn. Dette emnet drøftes kritisk og utforsker hvilke potensial modellbasert praksis kan representere med hensyn til ulike sjangere og elevens utvikling og læring i kroppsøving og idrettsfag. Det oppfordres til å prøve ut modellbasert praksis i skolepraksis.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
gjøre rede for hva modellbasert praksis i kroppsøving er, samt hvordan dette har utviklet seg i et historisk og pedagogisk perspektiv
-
gjøre rede for et utvalg pedagogiske modeller og reflektere over fordeler og ulemper ved bruk av disse i kroppsøving og idrettsfag
-
drøfte sammenhengen mellom ulike pedagogiske modeller og læringsteorier, samt hvordan modellene kan anvendes for å fremme elevers læring og sosial rettferdighet i faget
-
planlegge, faglig begrunne, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag, også med eksempler på bruk av modellbasert praksis.
-
anvende tradisjonelle og utradisjonelle bevegelsessjangere for å fasilitere elevers læring i kroppsøving og idrettsfag
-
ta i bruk nyere forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om kroppsøving, idrettsfag og ulike bevegelsessjangre som eksisterer i dagens bevegelseskultur
-
bidra til innovative, nytenkende og bærekraftige lærings- og utviklingsprosesser i skolen
-
kritisk reflektere over egen og andres undervisningspraksis i lys av egne erfaringer, profesjonsforståelse og forskningsbasert kunnskap
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er lagt til vårsemesteret og det brukes varierte undervisningsformer knyttet til modellbasert praksis, ulike bevegelsessjangre og det å være lærer i skolen. Det kreves at studentene forbereder seg, deltar i samarbeid, medvirker og viser ansvar for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger og seminardager, individuelt studentarbeid, praktiske oppgaver både i gruppe og individuelt.
Arbeidskrav
-
80 % oppmøte.
-
Det gis to oppgaver i emnet; en individuell og en i gruppe.
Arbeidskrav må være godkjent før avsluttende vurdering i emnet.
Vurdering/eksamen
Praktisk-didaktisk eksamen med muntlig høring. Individuell gradert karakter A-F.
Kjernelitteratur
Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024:https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/