PPU407 Læreren som inspirator, fag- og profesjonsutvikler (Vår 2024)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Reidar Säfvenbom
Undervisningssemester:
Vår
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet kontekstualiserer kravene til den profesjonelle læreren i dagens skole og samfunn, med vekt på undervisning som en etisk virksomhet, profesjonsutvikling og å forstå og utvikle didaktikk relatert til kroppsøving og idrettsfag. I forhold til å kunne være en aktiv bidragsyter i elevenes, skolens og profesjonens kontinuerlige utvikling, vil emnet rette fokus på hvordan man kan bli forsker i eget "klasserom".

 

Det vil benyttes arbeid med læring i og gjennom bevegelse i kroppsøving og friluftsliv spesielt for å eksemplifisere og belyse muligheter og utfordringer. Gjennomgående betones betydningen av PPU som profesjonsutdanning og at skolepraksis er vesentlig for læringsutbyttet i emnet.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

 

  • gjøre rede for hvordan dagens læreplaner og andre rammefaktorer i skolen, samt utenforliggende endringer, kan påvirke praksis, kroppsøving og idrettsfagene i den lokale skolen

  • gjøre rede for ulike teorier om profesjonalitet i læreryrket generelt, og for kroppsøving- og idrettsfaglæreren spesielt

  • gi uttrykk for sin egen profesjonelle identitet og gjøre rede for hvordan den kan utvikles gjennom læreryrket, forskning og utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse, faget og den lokale skolen

  • lede læringsprosesser og motivere elever i faglig arbeid

  • gjøre rede for de tverrfaglige tema folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling, og drøfte hvordan tema kan tydeliggjøres gjennom kroppsøving og idrettsfag

  • diskutere profesjonsetiske krav og dilemma i relasjon til det å være lærer

  • utvide egen kompetanse i friluftsliv, undervise i nærfriluftsliv og legge til rette for naturopplevelser

  • bidra til innovasjonsprosesser i opplæringen og ta ansvar for utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nyskaping i kroppsøving og idrettsfag

  • bidra til kritisk analyse av utdanningspolitiske spørsmål og delta i utdanningspolitiske samfunnsdebatter om kroppsøving og idrettsfagenes rolle i skolen

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er lagt til vårsemesteret og det brukes varierte undervisningsformer med utgangspunkt i kjernelitteratur, bevegelsessjangre og det å være lærer i skolen. Det kreves at studentene forbereder seg, deltar i samarbeid, medvirker og viser ansvar for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.

Arbeidskrav

  • 80 % oppmøte.

  • Friluftslivstur med overnatting.

  • En individuell innleveringsoppgave og deltakelse med minst to faglige diskusjonsinnlegg/presentasjoner i Canvas.

 

Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

  • Mappe (individuell) med utviklingsplan. Gradert karakter A-F.

  • Skolepraksis må være bestått.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024:https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:25:47