THP102 Idrettsernæring (Vår 2024)
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for fysisk prestasjonsevne
- Emneansvarlig:
- Truls Raastad
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om sammenhenger mellom ernæring, helse og prestasjon. Studentene skal forstå hvilke roller de ulike næringsstoffene har i kroppen, hvilke matvarer som er gode kilder til sentrale næringsstoffer, og de skal kunne gjøre rede for hvordan forskjeller i aktivitetsnivå påvirker behovet for ulike næringsstoffer. Ved å registrere og vurdere eget kosthold skal studentene tilegne seg ferdigheter om kostregistrering og kunne formidle resultatet til voksne mennesker.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
forklare fordøyelsen av matvarer, absorpsjon av næringsstoffer og videre transport og lagring av næringsstoffer i kroppen
-
beskrive vitaminer og mineralstoffer, hvilke roller de har i kroppen og gode kilder i kosten.
-
forklare sammenhenger mellom kosthold og risiko for livsstilssykdommer, osteoporose og kreft
-
forklare utbredelse av kosttilskudd og dokumenterte effekter av ergogene tilskudd på idrettsprestasjon
-
gjøre rede for strategier for vektregulering
-
beskrive risikofaktorer for å utvikle spiseforstyrrelser og viktige symptomer på spiseforstyrrelser
-
anvende metoder for kostregistrering
-
vurdere ernæringsstatus hos friske personer
-
gjøre rede for de energigivende næringsstoffer og hvordan fysisk aktivitet og trening påvirker behov, forbruk og restitusjon av energilagre.
-
drøfte forholdet mellom energiinntak, energiforbruk og energitilgjengelighet
-
forklare hvordan ulike matvarer påvirker blodsukkerregulering og hvordan fysisk aktivitet og fysisk form kan påvirke denne reguleringen
-
vurdere bruk av sportsprodukter (energibarer, sportsdrikke etc.) under trening og konkurranse
-
forklare væskebalanse og hvordan væsketap under fysisk aktivitet påvirker elektrolyttbalanse og prestasjon
-
registrere og evaluere kosthold til voksne friske personer samt formidle resultatene sett opp mot de nordiske anbefalinger.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, oppgaveløsning, aktiv bruk av e-læringsverktøy, registrering og evaluering av eget kosthold (rapport), arbeid i gruppe med caseoppgave (rapport og presentasjon).
Vurdering/eksamen
-
Kostholdsrapport vurdert til bestått/ ikke bestått.
-
Mappevurdering som består av gruppearbeid med case og 4 timers individuell skriftlig eksamen. Gradert karakter (A-F).
-
Tillatte hjelpemidler: Kalkulator.
-
Kjernelitteratur
Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/