THP102 Idrettsernæring (Vår 2024)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for fysisk prestasjonsevne
Emneansvarlig:
Truls Raastad
Undervisningssemester:
Vår
Varighet:
½ år

Kort om emnet

I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om sammenhenger mellom ernæring, helse og prestasjon. Studentene skal forstå hvilke roller de ulike næringsstoffene har i kroppen, hvilke matvarer som er gode kilder til sentrale næringsstoffer, og de skal kunne gjøre rede for hvordan forskjeller i aktivitetsnivå påvirker behovet for ulike næringsstoffer. Ved å registrere og vurdere eget kosthold skal studentene tilegne seg ferdigheter om kostregistrering og kunne formidle resultatet til voksne mennesker.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

 

  • forklare fordøyelsen av matvarer, absorpsjon av næringsstoffer og videre transport og lagring av næringsstoffer i kroppen

  • beskrive vitaminer og mineralstoffer, hvilke roller de har i kroppen og gode kilder i kosten.

  • forklare sammenhenger mellom kosthold og risiko for livsstilssykdommer, osteoporose og kreft

  • forklare utbredelse av kosttilskudd og dokumenterte effekter av ergogene tilskudd på idrettsprestasjon

  • gjøre rede for strategier for vektregulering

  • beskrive risikofaktorer for å utvikle spiseforstyrrelser og viktige symptomer på spiseforstyrrelser

  • anvende metoder for kostregistrering

  • vurdere ernæringsstatus hos friske personer

  • gjøre rede for de energigivende næringsstoffer og hvordan fysisk aktivitet og trening påvirker behov, forbruk og restitusjon av energilagre.

  • drøfte forholdet mellom energiinntak, energiforbruk og energitilgjengelighet

  • forklare hvordan ulike matvarer påvirker blodsukkerregulering og hvordan fysisk aktivitet og fysisk form kan påvirke denne reguleringen

  • vurdere bruk av sportsprodukter (energibarer, sportsdrikke etc.) under trening og konkurranse

  • forklare væskebalanse og hvordan væsketap under fysisk aktivitet påvirker elektrolyttbalanse og prestasjon

  • registrere og evaluere kosthold til voksne friske personer samt formidle resultatene sett opp mot de nordiske anbefalinger.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, oppgaveløsning, aktiv bruk av e-læringsverktøy, registrering og evaluering av eget kosthold (rapport), arbeid i gruppe med caseoppgave (rapport og presentasjon).

Vurdering/eksamen

  • Kostholdsrapport vurdert til bestått/ ikke bestått.

  • Mappevurdering som består av gruppearbeid med case og 4 timers individuell skriftlig eksamen. Gradert karakter (A-F).

    • Tillatte hjelpemidler: Kalkulator.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:25:50