TI204 Fotballpsykologi (Vår 2024)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
Emneansvarlig:
Geir Jordet
Undervisningssemester:
Vår
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet skal gi studentene kunnskap om og forståelse av hvordan psykologiske teorier, modeller og prinsipper kan anvendes spesifikt for prestasjonsutvikling i fotball.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

 

  • forstå sentrale empiriske funn fra psykologiske studier med spillere, lag og trenere i fotball.

  • gjøre rede for fremragende praksis fra ledende internasjonale og nasjonale miljøer på psykologi anvendt i fotball.

  • analysere en fotballkamp fra et psykologisk perspektiv, og effektivt kommunisere slike analyser gjennom bilder/video.

  • anvende kunnskap om psykologi i praksis med spillere, lag og trenere i fotball.

Læringsformer og aktiviteter

Forberedelse og deltakelse i forelesningstimer.

Arbeidskrav

Det kreves aktiv deltagelse i undervisningen, og godkjent på alle fortløpende gruppeinnleveringer.

 

Arbeidskravet må være godkjent før skriftlig eksamen.

Vurdering/eksamen

Studentene vurderes på to måter, som hver teller 50 % av total karakter i emnet.

 

  1. Mappe: Studentene deles inn i mindre grupper, og skal gjøre en psykologisk analyse av spillerne på et av lagene i én fotballkamp, og presentere dette i en kort videobasert presentasjon samt i en skriftlig rapport (1500-2000 ord). Det gis en samlet gradert karakter (A-F).

  2. Skriftlig 1 time skoleeksamen. Ingen hjelpemidler tillatt. Det gis gradert karakter (A-F).

 

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 06:25:40