TI302 Yrkespraksis (Vår 2024)
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Mark Joseph O'Sullivan
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Hovedmålet med emnet er å videreutvikle praksiskompetanse knyttet til å lede det daglige utviklingsarbeidet for utøvere i en idrettsskolekontekst, i klubb og/eller forbund. Emnet skal gi studenten relevant yrkeserfaring.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid gjennom rollen som trener/spillerutvikler i en idrettsskolekontekst, i klubb og/eller forbund.
-
planlegge, gjennomføre og vurdere trening av utøvere med fysiske funksjonshemninger.
-
vurdere og anvende relevant teori og empiri knyttet til egen trenerpraksis.
-
presentere, diskutere og videreutvikle det daglige utviklingsarbeidet i samspill med medstudenter og praksisveiledere.
-
reflektere kritisk rundt rollen som trener/spillerutvikler i en idrettsskolekontekst, i klubb og/eller forbund.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet baserer seg i hovedvekt på yrkespraksis som trener på en skole med idrettstilbud, i klubb og/eller forbund. I tillegg vil studenten delta i seminar/kollokvium med en faglærer til stede. NIH fordeler praksisplass etter fordypningsidrett, egnethet og erfaring. Studenter får tildelt praksisveileder på skolen, i klubben og/eller forbundet.
Arbeidskrav
-
Praksisrapport: Rapporten skal inneholde dokumentasjon på planlegging, gjennomføring og evaluering av min 90 timer treningsaktivitet.
-
Obligatorisk deltagelse på temadag for trening av utøvere med fysiske funksjonshemninger.
Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gjennomføre praktisk-metodisk eksamen.
Vurdering/eksamen
Praktisk-metodisk eksamen. Gradert karakter (A-F).
-
Studenten leder treningsaktivitet med sin praksisgruppe eller med en gruppe av medstudenter. Studenten trekker oppgave og får to dagers forberedelse. Studenten planlegger og gjennomfører en trening i egen idrett med påfølgende refleksjonssamtale.
Kjernelitteratur
Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/