TI305 Idrettspsykologi 3: Anvendt idrettspsykologi (Vår 2024)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
Emneansvarlig:
Anne Marte Pensgaard
Undervisningssemester:
Vår
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet skal gi utvidet kunnskap om hvordan idrettspsykologi kan anvendes i idrettslig praksis for å optimalisere prestasjon og positiv personlig utvikling for barn, unge og voksne utøvere. Praktisk arbeid med utvikling av egne psykologisk-pedagogiske ferdigheter i rollen som trener/veileder står sentralt. Praktisk tilrettelegging av et konstruktivt motivasjonsklima står sentralt. I tillegg inngår kunnskap om kilder til stress og praktisk anvendelse av metodikk og teknikker for stresshåndtering, samt screening av motivasjon og kognitive tilstander hos utøvere. Studentene får også innsikt i teoribasert mental ferdighetstrening, deriblant basisteknikkene avspenning, visualisering, målsetting og indre dialog. Emnet tar også opp trening av konsentrasjon og etiske problemstillinger i veilederrollen.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

 

  • anvende idrettspsykologisk teori i praksis i en idrettskontekst

  • beskrive forskningsutfordringer på fagfeltet anvendt idrettspsykologi og tilhørende vitenskapelig metodikk

  • vurdere og bruke ulike metoder for gjennomføring av utøver-/klientsamtaler

  • gjøre rede for ulike teoribaserte stresshåndteringsverktøy som for eksempel avspenning, oppmerksomhetstrening (mindfulness), kognitiv rekonstruering (KBT) og visualisering

  • sette opp, begrunne og vurdere program for mental trening for en idrettsutøver

  • vurdere bruk av teknologiske hjelpemidler til bruk i mental trening, inkludert bruk av idrettspsykologisk lab.

  • reflektere over etiske dilemmaer innenfor idrettspsykologisk praksis

Læringsformer og aktiviteter

Ulike læringsformer vil bli benyttet med blant annet forelesninger og obligatoriske labøvelser (100 % oppmøte). Det forventes at studentene aktivt deltar i øvelser og presentasjoner og stiller forberedt til hver time. Studentene skal skrive loggbok gjennom hele semesteret. Det vil bli benyttet rollespill og bruk av video, og studentene vil få en innføring i idrettspsykologisk laboratorium.

Arbeidskrav

Det gjennomføres tre obligatoriske lab-øvelser med innlevering av lab-rapport i etterkant (100 % oppmøte).

Studenten skriver logg over egen trening med avsluttende refleksjon.

 

Arbeidskrav må være godkjent for å kunne levere eksamensoppgave.

Vurdering/eksamen

Utarbeidelse av mentalt treningsprogram fra reelt selvvalgt case. Gradert karkater (A-F).

  •  Studentene jobber med dette gjennom hele semesteret og leverer en skriftlig presentasjon av caset med forslag til et mentalt treningsprogram.

 

Kildehenvisninger må være i APA format.

 

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver levert i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

Ettersom vi er i en overgangsfase mellom to systemer viser vi til Studiehåndbok 2023-2024 for litteratur for emner studieåret 2023- 2024: https://www.nih.no/studier/program-og-emneplan-arkiv/2023-2024/

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:25:53