FRI211 Helsearbeid i natur (Høst 2025)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Jannicke Høyem
Undervisningssemester:
Høst
Varighet:
½ år

Kort om emnet

I dette emnet tematiseres ulike sammenhenger der en kan arbeide med friluftsliv og helse. Målet er å skape et bredt faglig grunnlag for å arbeide med friluftslivsfaglige problemstillinger knyttet til helse og livskvalitet. Emnet har en flerfaglig og praksisnær tilnærming og gir studentene kunnskaper om ulike teoretiske perspektiver, pedagogiske arbeidsformer og forståelse for tematikkens kompleksitet og sentrale utfordringer.

Deler av undervisningen gjennomføres på turer i ulike naturmiljø. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter. Dette spesifiseres nærmere i undervisningen.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • anvende relevante pedagogiske og didaktiske arbeidsmetoder for planlegging, tilrettelegging, tilpassing og evaluering av friluftsliv for personer og grupper med nedsatt funksjonsevne, og med ulike forutsetninger og mål

  • gjøre rede for eksisterende praksis og forskning om friluftsliv og natur som grunnlag for helse og livskvalitet gjennom livet

  • diskutere ulike faglige tilnærminger til relasjoner mellom mennesker og natur

  • reflektere over utfordringer, muligheter og sammenhenger mellom helse, bærekraft og friluftsliv

  • drøfte etiske utfordringer i helsearbeid i natur

Læringsformer og aktiviteter

Undervisning i emnet inkluderer ulike arbeidsformer som vil spenne fra lærerstyrt undervisning, forelesninger, e-læringsverktøyet Canvas, og studentaktive arbeidsformer hvor studentene selv planlegger, gjennomfører og evaluerer eget læringsarbeid. Deler av undervisningen gjennomføres ute der studentene får erfaring med friluftsliv og helse som arbeidsfelt. Det gjennomføres cirka 7 turdøgn. I emnet inngår også møter med arbeidslivet.

Arbeidskrav

For å ta eksamen i emnet må følgende arbeidskrav være godkjent

  • Gjennomføring av digital læringssti på Canvas

  • Aktiv og konstruktiv deltakelse i emnet. Ved fare for å ikke bestå arbeidskravet, skal studenten få skriftlig beskjed om å forbedre seg. Dersom dette ikke skjer, kan faglærer/emneansvarlig i samråd med programleder vedta at arbeidskravet ikke er godkjent.

I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom o.l. vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.

Vurdering/eksamen

  • Oppmøtekrav. Bestått/ ikke bestått.
    100% deltakelse på døgnkontinuerlig undervisning, og 80% deltakelse på all annen timeplansfestet undervisning.

  • Gruppevis innlevering av digital presentasjon. Gradert karakter A-F (karakteren teller 60% av total karakter i emnet).

  • Gruppevis skriftlig hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F (karakteren teller 40% av total karakter i emnet)

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogram.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 05:25:38