FRI101 Grunnleggende pedagogiske og didaktiske perspektiver på læring i friluftsliv (Vår 2025)
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Emneansvarlig:
- Espen Berg-Johnsen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
I dette emne skal studentene utvikle grunnleggende kompetanse innenfor pedagogiske og didaktiske perspektiver knyttet til undervisning i friluftsliv.
Studentene vil få innføring i relevante didaktiske og pedagogiske perspektiver, og gjennom egenerfaring og refleksjon forstå hvordan undervisning og læring arter seg i ulike friluftlivskontekster. I dette emnet vektlegges nærmiljøfriluftsliv og undervisningen integrerer bærekrafts- og mangfoldsperspektiver.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
gjøre rede for og diskutere relevante pedagogiske og didaktiske perspektiver på undervisning og læring
-
argumentere for pedagogiske og didaktiske valg i møte med ulike undervisnings- og opplevelseskontekster i friluftsliv
-
drøfte perspektiver på bærekraft og mangfold i friluftslivsfaglig undervisning
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen i emnet vil inneholde varierte undervisnings- og læringsformer, hvor det i hovedsak organiseres gjennom teoretiske forelesninger etterfulgt av seminardager med praktisk undervisning for å belyse de ulike teoretiske perspektivene gjennomgått. I tillegg vil emnet bestå av studentstyrt undervisning, praksisdager med elever fra skolen og observasjonspraksis i relevante kontekster innenfor friluftsliv.
Arbeidskrav
For å ta eksamen i emnet, må følgende arbeidskrav være godkjent
-
Gjennomføring av undervisning med medstudenter
-
Observasjonspraksis i friluftslivsfaglig sammenheng
-
Undervisningspraksis i skolen
-
Aktiv og konstruktiv deltakelse på emnet. Ved fare for å ikke bestå arbeidskravet, skal studenten få skriftlig beskjed om å forbedre seg. Dersom dette ikke skjer, kan faglærer/emneansvarlig i samråd med programleder vedta at arbeidskravet ikke er godkjent.
I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom eller lignende vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å gjennomføre arbeidskravene.
Vurdering/eksamen
-
Mappevurdering. I mappen inngår to skriftlige arbeider. Bestått/ ikke bestått.
-
Oppmøtekrav. Bestått/ ikke bestått.
80 % deltakelse i timeplansfestet undervisning.