FRI101 Grunnleggende pedagogiske og didaktiske perspektiver på læring i friluftsliv (Vår 2025)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Espen Berg-Johnsen
Undervisningssemester:
Vår
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

I dette emne skal studentene utvikle grunnleggende kompetanse innenfor pedagogiske og didaktiske perspektiver knyttet til undervisning i friluftsliv.
Studentene vil få innføring i relevante didaktiske og pedagogiske perspektiver, og gjennom egenerfaring og refleksjon forstå hvordan undervisning og læring arter seg i ulike friluftlivskontekster. I dette emnet vektlegges nærmiljøfriluftsliv og undervisningen integrerer bærekrafts- og mangfoldsperspektiver.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for og diskutere relevante pedagogiske og didaktiske perspektiver på undervisning og læring

  • argumentere for pedagogiske og didaktiske valg i møte med ulike undervisnings- og opplevelseskontekster i friluftsliv

  • drøfte perspektiver på bærekraft og mangfold i friluftslivsfaglig undervisning

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen i emnet vil inneholde varierte undervisnings- og læringsformer, hvor det i hovedsak organiseres gjennom teoretiske forelesninger etterfulgt av seminardager med praktisk undervisning for å belyse de ulike teoretiske perspektivene gjennomgått. I tillegg vil emnet bestå av studentstyrt undervisning, praksisdager med elever fra skolen og observasjonspraksis i relevante kontekster innenfor friluftsliv.

Arbeidskrav

For å ta eksamen i emnet, må følgende arbeidskrav være godkjent

  • Gjennomføring av undervisning med medstudenter

  • Observasjonspraksis i friluftslivsfaglig sammenheng

  • Undervisningspraksis i skolen

  • Aktiv og konstruktiv deltakelse på emnet. Ved fare for å ikke bestå arbeidskravet, skal studenten få skriftlig beskjed om å forbedre seg. Dersom dette ikke skjer, kan faglærer/emneansvarlig i samråd med programleder vedta at arbeidskravet ikke er godkjent.

I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom eller lignende vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å gjennomføre arbeidskravene.

Vurdering/eksamen

  • Mappevurdering. I mappen inngår to skriftlige arbeider. Bestått/ ikke bestått.

  • Oppmøtekrav. Bestått/ ikke bestått.
    80 % deltakelse i timeplansfestet undervisning.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 05:25:39