FRI204 Friluftsliv, kultur, samfunn (Vår 2025)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Simon Kennedy Beames
Undervisningssemester:
Vår
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Dette emnet undersøker friluftsliv som et sosialt og kulturelt fenomen. Sentrale temaer vil være friluftslivets utvikling i samfunnet, likhet og mangfold, bærekraft; risiko, teknologi, sosiale medier og globale trender. Friluftsliv som forskningsfelt trekkes også frem.
Emnet gir studentene grunnlag for å reflektere kritisk over friluftsliv som fag- og fagområde. Elevene skal kunne delta i diskurser om friluftsliv som naturopplevelse, sosialt fenomen og som meningsfylt praksis for enkeltpersoner og grupper.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • beskrive friluftsliv som et sosialt og kulturelt fenomen og kritisk undersøke tidligere og dagsaktuelle problemstillinger knyttet til natur og friluftsliv.

  • analysere trender i friluftslivsdeltakelse i forhold til kjønn, alder, evner, rase og etnisitet

  • skissere målene for den offentlige friluftslivspolitikken, hvordan friluftslivet er organisert i offentlig forvaltning, og det rettslige grunnlaget det bygger på.

  • gjøre rede for friluftslivsorganisasjonene og deres oppgaver og måter å praktisere på

  • forklare hvordan et bærekraftig og sosialt inkluderende friluftsliv kan se ut

  • kritisk undersøke tidligere og nåværende problemstillinger innen friluftsliv

Læringsformer og aktiviteter

Læringsformene vil være en blanding av litteraturstudier, seminararbeid, utvikling av skriftlige arbeider og diskusjoner av fagtema.
Forelesninger vil introdusere studentene til sentrale tema. Gjennom studentaktive arbeidsformer vil sentrale problemstillinger tematiseres og videreutvikles gjennom gruppearbeid, diskusjoner og framlegg av kjernelitteraturen i seminarer.

Arbeidskrav

For å ta eksamen i emnet, må følgende arbeidskrav være godkjent  

  • To skriftlige innleveringer med muntlige presentasjoner for medstudenter.

  • Aktiv og konstruktiv deltakelse på emnet. Ved fare for å ikke bestå arbeidskravet, skal studenten få skriftlig beskjed om å forbedre seg. Dersom dette ikke skjer, kan faglærer/emneansvarlig i samråd med programleder vedta at arbeidskravet ikke er godkjent. 

I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom eller lignende vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å gjennomføre arbeidskravene. 

Vurdering/eksamen

  • Hjemmeeksamen (individuell). Gradert karakter, A-F. (75 %)

    • Studentene belyser en selvvalgt problemstilling innenfor ett av emnets hovedtema ut fra kjernelitteratur og relevant selvvalgt litteratur. Undervisningsplanen vil gi nærmere retningslinjer for utarbeidelse av oppgaven.

  • Muntlig presentasjon på prosjektseminar knyttet til hjemmeeksamen. Gradert karakter, A-F. (25%)

  • 80% deltakelse på timeplansfestet undervisning. Bestått/ ikke bestått. 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 05:25:40