KRØ102 Dybdelæring i kroppsøving (Vår 2025)
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
- Emneansvarlig:
- Espen Berg-Johnsen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Emnet gir en innføring i ulike teorier om dybdelæring og hvordan disse kan forstås i kroppsøving og bevegelsesaktiviteter. Arbeid med praktiske eksempler og hvordan legge til rette for dybdelæring i kroppsøving tilpasset den enkeltes behov og forutsetninger vektlegges. Hvordan kroppslig læring, fysisk aktivitet og bevegelse kan være et tilskudd til dybdelæring i andre fag tematiseres også i emnet.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
gjøre rede for dybdelæring som pedagogisk begrep og betydningen av dette i kroppsøving
-
vise kjennskap til læringsteorier og bruke faglig og fagdidaktisk kunnskap til å gjøre overveielser knyttet til undervisning og læring i kroppsøving
-
legge til rette for et inkluderende læringsmiljø for alle elever uansett kjønn, seksualitet, kultur, sosial klasse, alder, etnisitet, sosialitet og funksjonsevne
-
planlegge for dybdelæring i kroppsøving
-
vurdere betydningen av egne bevegelsesferdigheter og egne erfaringer med læring av bevegelsesferdigheter i perspektiv av det å være lærer i kroppsøving
-
drøfte og gi eksempler på hvordan de tverrfaglige tema (folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling) kan aktualiseres og bidra til læring i kroppsøving.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er nettbasert og består av digitale forelesninger, oppgaver, tekster og andre læringsressurser som kan gjennomføres når det passer studenten. I tillegg til individuelt arbeid er faglig interaksjon og tilbakemeldinger mellom studentene vesentlig for læringsutbyttet.
Selv om emnet foregår hundre prosent på nett, oppfordres studentene til å opprette digitale kollokviegrupper.
Arbeidskrav
-
Gjennomføre og dokumentere en individuell læringsoppgave.
-
Lage en digital presentasjon ut fra gitte kriterier knyttet til læringsutbytter og fremføre denne digitale presentasjonen for medstudenter.
-
Delta i minst to digitale presentasjoner fra medstudenter og fra disse skrive en vurdering med tilbakemelding til medstudent.
Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til avsluttende vurdering.
Vurdering/eksamen
Digitalt innspilt forelesning eller presentasjon over gitt faglig tema. Vurderes bestått/ ikke bestått.