LKI106 Elevers læring og utvikling, læreplanteori og utdanningshistorie (profesjonsfag) (Vår 2025)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Vidar Sandsaunet Ulset
Undervisningssemester:
Vår
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet tar for seg barn og unges læring og utvikling i lys av utviklingsvitenskapelige teorier og konsepter, samt skolens oppdrag, spesielt når det gjelder kroppsøving og idrettsfag, i et historisk lys, og fremveksten av ulike læreplaner i et læreplanteoretisk lys. 
Innholdet i emnet har som mål å sette studenten i stand til å forstå og tolke styrende dokumenter, også når de endres, og planlegge og lede en variert undervisning for læring og utvikling med intensjon om å engasjere alle barn og unge.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for skolens historiske utvikling, herunder kroppsøving og idrett.

  • analysere gjeldende styringsdokumenter i et historisk lys og med utgangspunkt i ulike læreplanteorier.

  • redegjøre for sentrale utviklingsvitenskapelige konsepter og teorier, og diskutere hvordan slike perspektiver påvirker måten å undervise på.

  • begrunne egne valg i undervisning i kroppsøving ut fra faglige mål og kunnskap om barn og ungdoms utvikling og læring.

  • diskutere elevmangfold og inkluderende undervisning ut fra ulike perspektiver på læring og utvikling

Læringsformer og aktiviteter

Emnet vil bestå av forelesninger, litteraturseminarer og workshops som tar sikte på en integrasjon av teori og praksis.

Arbeidskrav

  • 80 % deltakelse i undervisning

  • 2 mappeoppgaver 

Arbeidskravene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen på maks 3000 ord. Gradert karakter A-F.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 06:25:43