LKI220 Friluftsliv med tverrfaglig fordypning (Vår 2025)

Studiepoeng:
5
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Kristian Abelsen
Undervisningssemester:
Vår
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet bygger på LKI120 Friluftsliv i skolen, og gir studentene ytterligere forutsetninger for å skape og tilrettelegge gode læringssituasjoner i natur for elever i kroppsøving og på idrettsfag.
Det settes søkelys på lokale friluftslivstradisjoner, kyst- og vannmiljø og samisk kultur. Sentralt i emnet er også arbeid med undervisningsforløp som kan realisere potensialer for tverrfaglig jobbing og mot de tverrfaglige temaene i gjeldende lærerplan.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne:

  • gjennomføre trygg og bærekraftig friluftslivsundervisning i kyst- og vannmiljø. 

  • reflektere over naturrommet/stedets betydning for læring

  • argumentere for og kunne utvikle lengre undervisningsforløp i friluftsliv som kan inkludere lokale tradisjoner, samiske kultur og de tverrfaglige temaene. 

  • gjøre rede for læring basert på modellen for "langsomt friluftsliv"

  • videreutvikle egen friluftslivsfaglig kompetanse og profesjonelle refleksjon omkring betydningen av bærekraftig og forsvarlig undervisningsplanlegging

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen foregår vinter og vår i andre år av lærerutdanningen. Det vil bli lagt opp til varierte læringsformer som forelesninger, gruppearbeid og studentdrevet undervisning. Emnet vil medføre turaktivitet utenfor NIH i form av dagsopplegg samt turer som innebærer overnatting.
Emnet fokuserer på friluftsliv som kan drives i skolens nærmiljø, og kyst- og vannmiljø er valgt som det sentrale i dette emnet. Studenten må stille med egnet personlig turutstyr til de ulike undervisningsoppleggene.

Arbeidskrav

  • Krav om 100 % deltakelse på turer (inkludert forarbeid og etterarbeid) og 80% oppmøte på annen undervisning.

  • Godkjente turplaner i forkant av turer.

  • Presentasjon av fordypningsoppgave.

Vurdering/eksamen

Fordypningsoppgave bestått/ ikke bestått.

  • Studentene skal utvikle et praktisk-pedagogisk undervisningsopplegg i friluftsliv som inkluderer perspektiver tematisert i undervisning. Oppgaveteksten og vurderingskriterier presenteres ved oppstart av emnet.Omfang: 2500 ord.

  • Underveisvurdering - framovermelding.

Kjernelitteratur

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:26:01