LKI405 Læreren som veileder og fagutvikler (Vår 2025)

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Per Midthaugen
Undervisningssemester:
Vår
Varighet:
½ år

Kort om emnet

I emnet fokuseres det på forståelser av veiledning som fag, verdier og holdninger, samt hvilken betydning dette har for utvikling av kroppsøving og idrettsfag. Gjennom emnet opparbeides relevant kompetanse til å bli en fremtidig praksisveileder i lærerutdanning, og kunne veilede lærerstudenter, nyutdannede lærere og kollegaer i skolen. Videre inneholder emnet ulike veiledningsteorier og -tradisjoner, med fokus på lærerens rolle, funksjon og metodiske tilnærming.
Lærerens rolle som fagutvikler handler om å kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet, samt utvikle og forbedre undervisningspraksis i et kollegialt fellesskap.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for teorier og metoder fra ulike veiledningstradisjoner

  • gjøre rede for etiske forhold som er sentrale for veiledningen og reflektere over etiske utfordringer i veiledning

  • drøfte veiledningens betydning for å lære og utvikle faget og lærerprofesjonen på den enkelte skole

  • planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning som er relevant for kollegaer i skolen

  • anvende kunnskap fra kroppsøvingsfaget, veiledningsfaget og forsknings- og utviklingsarbeid i sitt daglige virke

  • drøfte synspunkter og erfaringer med andre (medstudenter og lærere) om veiledning og hvilket læringsutbytte veiledningen kan gi

  • analysere og kritisk vurdere kollektiv tilnærming til utvikling og forbedring av undervisningspraksis

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er lagt til vårsemesteret og det brukes varierte undervisningsformer for å belyse kjernelitteratur og emnerelaterte problemstillinger. Det kreves at studentene forbereder seg, medvirker og viser ansvar for egen og hverandres læring.
Emnet er praksisrelatert ved at det stilles krav om utarbeidelse av veiledningsopplegg, utprøving av opplegg, observasjon av medstudent, erfaringsutveksling og refleksjon, samt oppgaveskriving.

Arbeidskrav

  • 80 % obligatorisk oppmøte i undervisning.

  • Observasjon av og gjennomført veiledning av medstudent.

Arbeidskrav må være godkjent for å få vurdering i emnet.

Vurdering/eksamen

To mappeoppgaver. Vurderes bestått/ ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:26:02