MA475 Prosjektdesign i arbeidslivet (Vår 2025)

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
Emneansvarlig:
Lone Friis Thing
Undervisningssemester:
Vår
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet er et prosjektbasert arbeid med idrett- og bevegelsesfaglige problemstillinger i samarbeid med en ekstern partner. Studentene vil forberedes til å anvende sine teoretiske og metodologiske kunnskaper og ferdigheter på praktiske problemstillinger ute i samfunn- og arbeidslivet. Prosjektarbeidet følges opp av en faglig veileder fra Norges idrettshøgskole. Emnet skal fremme nysgjerrighet rundt fagets bidrag til samfunnets behov og utfordre studentene til å bruke innovative tilnærminger.
Studentene skal ta utgangspunkt i en idretts- og bevegelsesfaglig problemstilling og arbeide innovativt og løsningsorientert med analyse av denne.
Studenten skal så gjennom prosjektarbeid opparbeide seg en forståelse av hvordan valg av metode og teori kan bidra til å finne løsningen på den konkrete problemstillingen. I emnet skal studentene utvikle kompetansene sine i problemorientert prosjektarbeid og på en kritisk måte kunne reflektere over arbeidsprosessen og resultat. Emnet er tilpasset studenter på studieretningene Sport Management og Idrett og trenerrollen. Kjernelitteraturen består av et utvalg med felles litteratur samt tekster innenfor studentens studieretning.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • demonstrere forståelse av projektdesign, -løsning, formidling og administrasjon i praksis

  • forklare og anvende teorier og modeller innen innovasjon og kunnskapstriangelet i en praktisk sammenheng utvikle og presentere en løsningsorientert analyse basert på relevante data og forskning

  • demonstrere effektive samarbeidsevner ved å jobbe sammen med en ekstern partner med en ekstern partner

  • effektivt håndtere gruppedynamikk og konflikter

  • kommunisere prosjektresultater på en klar og overbevisende måte til både fagfeller og eksterne interessenter

  • anvende analyseverktøy fra idrett- og samfunnsvitenskap i utviklingsprosjekter hos eksterne partnere

  • velge og anvende relevante samfunnsvitenskapelige teorier og metoder for å løse komplekse problemer i samarbeid med en ekstern partner

  • kritisk vurdere effektiviteten av valgte analyseverktøy, teorier og metoder i forhold til problemløsning i samarbeid med en ekstern partner

Læringsformer og aktiviteter

Emnet gjennomføres i prosjektgrupper bestående av studenter som får veiledning av fagansatte innen sin studieretning. Emnet har også en forelesningsrekke som tar for seg innovasjonstenkning, gruppeprosesser, prosjektdesign, litteratursøk og formidling, alt rettet mot praktisk anvendelse av kompetansen.
Veiledningstimer gjennomføres gruppevis med obligatorisk oppmøte. Hver gruppe består av minimalt 3 og maksimalt 5 studenter. Forelesninger og plenumsdiskusjoner er felles for alle emnets studenter. I seminarer presenterer studenter fremskritt og diskuterer teori, metodevalg og problemløsninger i eget og andre gruppers prosjekter. Studentaktive læringsformer og studentmedvirkning er sentralt.

Arbeidskrav

Aktiv deltakelse i studieretningens seminarrekke (4 seminarer).

  • Formidling av fremskritt i prosjektarbeidet i seminarer.

  • Peer-evaluering av problemstilling, teori, metode og problemløsninger.

Arbeidskravene vil bli ytterlige spesifisert i henhold til de faglige kravene og behovene for hver enkelt studieretning. Arbeidskravene må være godkjent før eksamen.

Vurdering/eksamen

  • Skriftlig gruppeoppgave i form av en prosjektrapport. Bestått/ ikke bestått.

    • Rapporten skal være på 15.000 ord +/-10% for grupper på 3 eller 4 studenter og 20.000 ord+/-10% for grupper på 5.

    • Et refleksjonsnotat på 1500 ord +/-10% om samarbeid med den eksterne partneren, strukturering av gruppearbeid og håndtering av gruppeprosesser og konflikter må vedlegges. Notatet bør inneholde en refleksjon over spesifikke situasjoner eller utfordringer gruppen har møtt, og hvordan gruppen har håndtert disse. Bestått/ikke bestått.

  • Muntlig presentasjon i grupper. Gradert karakter A-F.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 01:30:46