MET403 Kvalitativ metode (Vår 2025)
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Lone Friis Thing
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Emnet gir kunnskap om kvalitativ metodologiens bredde, både ut ifra ulike vitenskapsteoretiske paradigmer og i forhold til bredden i metodene som kan anvendes i kvalitativ forskning. Kurset gir solid teoretisk og praktisk metodisk kunnskap. Studenten vil skaffe seg ferdigheter i å anvende et spekter av ulike metoder. Ved emnets slutt skal studenten kunne gjennomføre et kvalitativt forskningsprosjekt.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
forstå ulike kvalitative metoder i lys av ulike vitenskapsteoretiske retninger
-
vise ferdigheter i ulike metoder innen kvalitativ forskning
-
utvikle gode kvalitative problemstillinger
-
forklare forskningsdesign av kvalitative prosjekt
-
analysere ulike typer kvalitative data med forskjellige typer analysemetoder
-
skrive frem analyser og gode faglige argumenter/sosiale forklaringer
-
forstå og anvende vurderingskriterier som brukes i kvalitative forskning
-
problematisere forskerens rolle i en kvalitativ tilnærming både teoretisk og praktisk
-
forstå kvalitativ forskning som en etisk og moralsk prosess
-
vise til personvern og datasikkerhet med grunnlag i GDPR-lovgivingen
Læringsformer og aktiviteter
Emnet vil bestå av en rekke forskjellige læringsaktiviteter: forelesninger, deltakelse i seminar med lærere til stedet, selvstyrte seminarer, og prosjektoppgaver med særlig vekt på det praktisk-metodiske.
Arbeidskrav
-
3 obligatoriske oppgaver skal leveres innen gitte datoer som oppgis ved semesterstart.
Arbeidskravet skal være godkjent før muntlig eksamen.
Vurdering/eksamen
-
Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter A-F.
-
-
-
Eksamen baseres både på de innleverte arbeidskrav, kjernelitteraturen/det selvvalgte pensumet, samt en trukket oppgave.
-
-