PHD643 Universitets- og høgskolepedagogikk (Vår 2025)
- Studiepoeng:
- 2
- Ansvarlig avdeling:
- Norges idrettshøgskole
- Emneansvarlige:
-
- Aage Radmann
- Mats Melvold Hordvik
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
-
- Engelsk
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Denne modulen er designet for å bidra til utviklingen av studentenes kompetanse i undervisning på høyere utdanningsnivå. Den stimulerer til en helhetlig forståelse og legger fundamentet for kontinuerlig videreutvikling av egen undervisningspraksis. Modulen tar utgangspunkt i hver enkelt students spesifikke undervisningspraksis og integrerer teori, forskning, personlig erfaring og praksis for å utvikle en unik praksisteori.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
-
planlegge, begrunne, vurdere, dokumentere og videreutvikle egen undervisningspraksis i lys av relevant teori og forskning og i tråd med faglige mål og gjeldende styringsdokument
-
kritisk reflektere over og diskutere kollegers undervisningspraksis og læring
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er planlagt for vårsemesteret og vil inkludere varierte og praksisbaserte undervisnings- og læringsformer. Sentralt står det å utforske og utvikle egen undervisningspraksis gjennom kritisk refleksjon, erfaringsdeling og kollegaveiledning.
Emnet vil organiseres på følgende måte:
-
Oppstart mandag og fredag i uke 2: Dette vil innebære forberedelser og arbeid både mellom og etter de to oppstartsdagene.
-
Individuelt utviklingsarbeid: Mellom oppstart og avslutning vil studentene gjennomføre et individuelt utviklingsarbeid knyttet til egen undervisningspraksis, inkludert gjennomføring av kollegaveiledning.
-
Avslutning onsdag i uke 24: Dette vil innebære presentasjon av eget utviklingsarbeid, kritisk refleksjon og tilbakemeldinger på kollegers utviklingsarbeid.
-
Refleksjonsnotat: Se vurdering/eksamen
For dette emnet forventes det at studentene legger ned en samlet studieinnsats på minimum 60 timer. Dette inkluderer omtrent 12 timer med undervisning på campus, 10 timer kollegaveiledning og 46 timer selvstudie som inkluderer planlegging, vurdering og dokumentering av eget utviklingsarbeid.
Arbeidskrav
-
Obligatorisk fremmøte på plenumssamlinger
-
Gjennomført kollegaveiledning
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
Vurdering/eksamen
Arbeidskrav må være godkjent for å kunne få vurdering. Vurderingen vil bli gjennomført gjennom et refleksjonsnotat hvor studenten skal dokumentere oppnådd læringsutbytte. Notatet skal ha et omfang på minimum 2000 ord hvor studenten redegjør for sitt utviklingsprosjekt.
Vurderes til bestått/ ikke bestått.