PHD645 Kvalitativ metodologi (Vår 2025)

Studiepoeng:
5
Ansvarlig avdeling:
Norges idrettshøgskole
Emneansvarlig:
Fiona Jane Dowling
Undervisningssemester:
Vår, Høst
Undervisningsspråk:
  • Engelsk
  • Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Kurset tar sikte på å gi studentene kunnskap om spekteret av ontologiske og epistemologiske grunnlag som ligger til grunn for kvalitativ forskning innen idrettsstudier. Studentene vil få mulighet til å utvikle sin forståelse av, og artikulere i studentsentrerte arbeidsgrupper og en selvvalgt skriftlig oppgave, prinsippene som deres eget forskningsprosjekt bygger på i forhold til en rekke problemstillinger: prosjektdesign, valg av hensiktsmessige metodiske verktøy, analyse av data, vurderingskriterier/validitet, refleksivitet og representasjon av kvalitative forskningsfunn. Emnet er relevant for studenter på alle stadier av ph.d.-prosjektet.

Læringsutbytte

Etter å ha fullført kurset vil studentene kunne

  • forstå rekkevidden av ontologiske og epistemologiske grunnlag for kvalitativ forskning innen idrett

  • vite hvordan ulike paradigmatiske grunnlag for kvalitativ undersøkelse påvirker hele forskningsprosessen fra prosjektdesign (inkludert utvikling av forskningsspørsmål) til representasjon av funn

  • vite hvordan ulike paradigmatiske antakelser påvirker hvordan metoder (f.eks. intervju) konseptualiseres, brukes i datagenerering, analyseres og representeres i forskningsresultater

  • kjenne til kriterier for å bedømme kvaliteten på kvalitativ forskning

  • kjenne til etisk refleksivitet i kvalitativ undersøkelse

  • identifisere og kritisk analysere styrker og svakheter ved en rekke ontologiske tilnærminger til kvalitativ undersøkelse

  • presentere muntlig og skrive om egen forskning på måter som reflekterer et valgt paradigmatisk fundament

  • foreta vurderinger om god kvalitativ forskning

  • delta i nasjonale/internasjonale fora og diskutere kvalitative forskningsfunn

  • identifisere nye relevante forskningsspørsmål og utforme robuste kvalitative forskningsprosjekter

Læringsformer og aktiviteter

Kurset er et intensivkurs som går over 4 dager (24 timer bestående av seminarer/forelesninger, studentdiskusjoner). Studentene forventes å bidra til seminaret og spille en aktiv rolle (presentere aspekter av forskningsprosjektet sitt; reflektere over eget forskningsprosjekt så vel som medstudenters; diskutere tildelt litteratur).
I tillegg forventes studentene å gjennomføre 126 timer med selvstudium.

Arbeidskrav

Det er to forkursoppgaver:

  • Studentene forventes å ha lest tildelte tekster i forkant av kurset. På grunnlag av sin forståelse av disse tekstene bør de utarbeide en 3-5 minutters presentasjon der de presenterer en sak de ønsker å debattere og diskutere videre i gruppen.

  • Studentene må levere en kort beskrivelse (1 side A4) om sitt eksisterende PhD-prosjekt en uke før kursstart. Dette bør inkludere: forskningsspørsmål; foreslått prosjektdesign; fagdisiplin(er); paradigmatiske grunnlag; en indikasjon på stadiet nådd i forskningsprosessen; en liste over litteratur som metodisk har informert prosjektet (maks 10 tekster). (Vær imidlertid oppmerksom på at det vil være forståelig nok variasjoner i graden du kan posisjonere prosjektet ditt).

Vurdering/eksamen

Studentene forventes å skrive en oppgave på 2000 ord eksklusivt referanser, etter eget valg på et aspekt av emnet. Tittelen på oppgaven skal godkjennes av foreleserne innen en gitt frist.
Oppgaven vil bli vurdert til bestått/ ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 08:25:48