PPU404 Modellbasert praksis i kroppsøving (Vår 2025)

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Emneansvarlig:
Ståle Jønsberg
Undervisningssemester:
Vår
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Emnet tar utgangspunkt i modellbasert praksis med vekt på betydning for undervisning og hvordan modellbasert praksis kan bidra til utvikling i kroppsøving og idrettsfag. Studentene planlegger, begrunner, gjennomfører, erfarer og vurderer egen og andres undervisning. Det legges vekt på utøving av profesjonsetisk holdning og å kunne tilpasse undervisning til mangfoldige elevgrupper. Gjennomgående betones hvordan undervisning skal stimulere elever til faglig læring, forståelse av forskjellighet, demokrati, bærekraft og å gjøre begrunnede verdivalg.
Emnene i PPU inkluderer arbeid med ulike sjangere innen bevegelseskulturen i dagens samfunn. Dette emnet drøftes kritisk og utforsker hvilke potensial modellbasert praksis kan representere med hensyn til ulike sjangere og elevens utvikling og læring i kroppsøving og idrettsfag. Det oppfordres til å prøve ut modellbasert praksis i skolepraksis.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne 

  • gjøre rede for hva modellbasert praksis i kroppsøving er, samt hvordan dette har utviklet seg i et historisk og pedagogisk perspektiv.

  • gjøre rede for et utvalg pedagogiske modeller og reflektere over fordeler og ulemper ved bruk av disse i kroppsøving og idrettsfag.

  • drøfte sammenhengen mellom ulike pedagogiske modeller og læringsteorier, samt hvordan modellene kan anvendes for å fremme elevers læring og sosial rettferdighet i faget.

  • planlegge, faglig begrunne, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag, også med eksempler på bruk av modellbasert praksis.

  • bidra til innovative, nytenkende og bærekraftige lærings- og utviklingsprosesser i skolen.

  • kritisk reflektere over egen og andres undervisningspraksis i lys av egne erfaringer, profesjonsforståelse og forskningsbasert kunnskap.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er lagt til vårsemesteret og det brukes varierte undervisningsformer knyttet til modellbasert praksis, ulike bevegelsessjangre og det å være lærer i skolen. Det kreves at studentene forbereder seg, deltar i samarbeid, medvirker og viser ansvar for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger og seminardager, individuelt studentarbeid, praktiske oppgaver både i gruppe og individuelt.

Arbeidskrav

  • 80 % oppmøte.

  • Det gis to oppgaver i emnet; en individuell og en i gruppe.

Arbeidskrav må være godkjent før avsluttende vurdering i emnet.

Vurdering/eksamen

Praktisk-didaktisk eksamen med muntlig høring. Individuell gradert karakter A-F.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:26:04