TI302 Yrkespraksis (Vår 2025)
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Mark Joseph O'Sullivan
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Kort om emnet
Hovedmålet med emnet er å styrke praksiskompetansen i å lede daglig utviklingsarbeid for utøvere innenfor idrettsklubb, skole, eller forbund, spesielt i rollen som trener eller idrettspsykologisk rådgiver.
Læringsutbytte
Etter gjennomføring av emnet, skal studenten kunne:
-
Planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid gjennom rollen som trener eller idrettspsykologisk rådgiver i idrettsklubb, skole eller forbund.
-
Planlegge, gjennomføre og vurdere trening av utøvere med fysiske funksjonshemninger.
-
Vurdere og anvende relevant teori og empiri knyttet til egen trener- eller idrettspsykologisk veilederpraksis.
-
Utvikle praktiske ferdigheter for å legge til rette for fleksibel, bærekraftig og effektiv trening i samspill med utøverne.
-
Presentere, diskutere og videreutvikle det daglige utviklingsarbeidet i samspill med medstudenter og praksisveiledere.
-
Reflektere kritisk rundt rollen som trener eller idrettspsykologisk rådgiver i idrettsklubb, skole eller forbund.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet legger vekt på praktiske erfaringer, feltarbeid, simuleringer og erfaringsbaserte øvelser, og oppfordrer studentene til å aktivt engasjere seg i nye idrettsmiljøer. Denne tilnærmingen har som mål å fremme utviklingen av praktiske ferdigheter og situasjonsbevissthet.
Hovedfokuset i emnet er på yrkespraksis som trener eller idrettspsykologisk rådgiver innenfor idrettsklubber, skoler eller organisasjoner. I tillegg vil studentene delta i seminarer og kollokvier ledet av en instruktør. Praksisplasser tildeles av NIH med tanke på spesialisering innen idrett, egnethet og erfaring. Hver student blir koblet med en praksisveileder i idrettsklubben, skolen eller organisasjonen for å lette deres læring og utvikling.
Arbeidskrav
-
Praksisrapport
Rapporten skal omfatte dokumentasjon av planlegging, gjennomføring, og evaluering av minimum 90 timer praksis som trener eller idrettspsykologisk rådgiver i idrettsklubb, skole eller forbund. -
Obligatorisk deltakelse på temadag for trening av utøvere med fysiske funksjonshemninger.
Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gjennomføre den praktisk-metodiske eksamen.
Vurdering/eksamen
Praktisk-Metodisk Eksamen. Gradert Karakter A-F.
I denne eksamenen planlegger, gjennomfører, og evaluerer studenten treningsaktiviteter eller idrettspsykologisk veiledning med sin praksisgruppe eller en gruppe medstudenter, etterfulgt av en refleksjonssamtale. Studenten velger selv temaet for denne oppgaven.
I tillegg vil vurderingen evaluere studentenes praktiske ferdigheter, problemløsningsferdigheter, og deres evne til å anvende kunnskap i virkelige scenarier.