TI302 Yrkespraksis (Vår 2025)

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Institutt for idrett og samfunnsvitenskap
Emneansvarlig:
Mark Joseph O'Sullivan
Undervisningssemester:
Vår
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Kort om emnet

Hovedmålet med emnet er å styrke praksiskompetansen i å lede daglig utviklingsarbeid for utøvere innenfor idrettsklubb, skole, eller forbund, spesielt i rollen som trener eller idrettspsykologisk rådgiver.

Læringsutbytte

Etter gjennomføring av emnet, skal studenten kunne:

  • Planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid gjennom rollen som trener eller idrettspsykologisk rådgiver i idrettsklubb, skole eller forbund.

  • Planlegge, gjennomføre og vurdere trening av utøvere med fysiske funksjonshemninger.

  • Vurdere og anvende relevant teori og empiri knyttet til egen trener- eller idrettspsykologisk veilederpraksis.

  • Utvikle praktiske ferdigheter for å legge til rette for fleksibel, bærekraftig og effektiv trening i samspill med utøverne.

  • Presentere, diskutere og videreutvikle det daglige utviklingsarbeidet i samspill med medstudenter og praksisveiledere.

  • Reflektere kritisk rundt rollen som trener eller idrettspsykologisk rådgiver i idrettsklubb, skole eller forbund.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet legger vekt på praktiske erfaringer, feltarbeid, simuleringer og erfaringsbaserte øvelser, og oppfordrer studentene til å aktivt engasjere seg i nye idrettsmiljøer. Denne tilnærmingen har som mål å fremme utviklingen av praktiske ferdigheter og situasjonsbevissthet.
Hovedfokuset i emnet er på yrkespraksis som trener eller idrettspsykologisk rådgiver innenfor idrettsklubber, skoler eller organisasjoner. I tillegg vil studentene delta i seminarer og kollokvier ledet av en instruktør. Praksisplasser tildeles av NIH med tanke på spesialisering innen idrett, egnethet og erfaring. Hver student blir koblet med en praksisveileder i idrettsklubben, skolen eller organisasjonen for å lette deres læring og utvikling.

Arbeidskrav

  • Praksisrapport
    Rapporten skal omfatte dokumentasjon av planlegging, gjennomføring, og evaluering av minimum 90 timer praksis som trener eller idrettspsykologisk rådgiver i idrettsklubb, skole eller forbund.

  • Obligatorisk deltakelse på temadag for trening av utøvere med fysiske funksjonshemninger.

Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gjennomføre den praktisk-metodiske eksamen.

Vurdering/eksamen

Praktisk-Metodisk Eksamen. Gradert Karakter A-F.
I denne eksamenen planlegger, gjennomfører, og evaluerer studenten treningsaktiviteter eller idrettspsykologisk veiledning med sin praksisgruppe eller en gruppe medstudenter, etterfulgt av en refleksjonssamtale. Studenten velger selv temaet for denne oppgaven.
I tillegg vil vurderingen evaluere studentenes praktiske ferdigheter, problemløsningsferdigheter, og deres evne til å anvende kunnskap i virkelige scenarier.

Kjernelitteratur

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 07:26:07